021-4762 0005 info@soole-saz.com

با توجه به محدودیت منابع انرژی و به منظور جلوگیری از هدر رفت آن نیاز است برای صرفه جویی در مصرف انرژی راهکارهایی را مد نظر قرار داد. یکی از این راهکارها، استفاده از عایق های حرارتی می باشد.(کلیدواژه: عایق حرارتی سقف و دیوار سوله)

تعریف: عایق های حرارتی معمولا به موادی گفته می شود که به صورت یک لایه پوششی بر روی سقف و دیوارها و کف ساختمان ها نصب شده و از انتقال حرارت از مکان گرم به مکان سرد جلوگیری می کند. در فروشگاه مصالح “سوله ساز” میتوانید ویژگی ها و قیمت تمامی مصالح عایق های حرارتی را مشاهده و خرید نمایید.

درخصوص سوله ها نیز به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی و کاهش هزینه های مربوط به آن از عایق های حرارتی خاصی استفاده می شود که همگی آنها باید دارای خصوصیاتی باشند که استفاده از آن ها را توجیه کند. آنچه که در این نوشتار به شرح آن خواهیم پرداخت معرفی انواع عایق های مورد استفاده در سقف و دیواره سوله هاست. با ما همراه باشید.

◊ عایق های حرارتی مخصوص سوله ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

همان طور که گفتیم به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش هزینه ها عایق ها باید ویژگی های خاصی داشته باشند از آن جمله می توان به مواردی همچون مقاومت در برابر حرارت و عوامل میکروبی و قارچی و فشار اشاره کرد. ضمنا یک عایق حرارتی خوب باید دارای چگالی مناسب بوده و عمر مفید بالایی داشته باشد. نکته دیگری که در انتخاب عایق حرارتی مناسب باید در نظر گرفت این است که عایق مربوطه نباید دارای فرمالدهید باشد؛ زیرا این ماده به شدت سرطان زا بوده و نباید از آن در ساختمان ها استفاده کرد.(کلیدواژه: عایق حرارتی سقف و دیوار سوله)

◊ انواع عایق هایی که برای سقف سوله ها استفاده می شوند شامل موارد زیر هستند (کلیدواژه:بررسی عایق حرارتی سوله)

▪ عایق پشم شیشه

این ماده یکی از پر کاربرد ترین عایق های صوتی و حرارتی مورد استفاده در ایران است. پشم شیشه از مواد بازیافتی از ذوب شیشه به همراه ماسه و رزین درست می شود. الیاف شیشه در این نوع عایق بسیار ریز بوده و به صورت رشته ای تولید می شود. از پشم شیشه برای عایق کاری سقف سوله ها و در هسته ساندویچ پانل ها استفاده می شود. این عایق حرارتی برای عایق کاری سقف از بیرون مناسب نیست. زیرا وزش باد به مرور زمان باعث جابجایی آن می شود.

▪ عایق شیشه سلولی

این ماده نوعی شیشه خالص تولید شده از شن و ماسه و سنگ آهک و خاکستر کربنات سدیم است که به عنوان عایق حرارتی قابل استفاده می باشد. علاوه بر خاصیت عایق بودن آن به دلیل تخلخل بالای بین ذرات تشکیل دهنده، از فاکتور بازتاب نیز در این نوع عایق استفاده شده است.(کلیدواژه:بررسی عایق حرارتی سوله)

▪ عایق پشم سنگ (کلیدواژه: بررسی عایق حرارتی سوله)

پشم سنگ نوعی عایق معدنی است که از سنگ بازالت و دولومیت به همراه مقداری سرباره کوره های آهن و مقدار بسیار کمی مواد ارگانیک شامل رزین ترموست و روغن تهیه می شود. این عایق نسبت به پشم شیشه دارای تراکم بیشتری بوده و مقاومت حرارتی بالاتری نیز دارد و در برابر آتش مقاوم است. عایق پشم سنگ بیشترین بازدهی را در بین عایق های حرارتی داشته به نحوی که تحمل دمای تا 750 درجه سانتی گراد را دارد و دمای ذوب آن 1300 درجه سانتی گراد است. همچنین تحمل سرمای این عایق تا 30 درجه زیر صفر بوده و انتقال حرارتی بسیار پایینی دارد. پشم سنگ ها به اشکال مختلف تهیه و تولید می شوند و برای کاربردها و مکان های مختلف در دسترس قرار می گیرند. به عنوان مثال به صورت لوله ای یا ایزوپایپ، پشم سنگ پتویی یا ایزوبلانکت، پشم سنگ تخته ای یا فنوپانل و پشم سنگ لحافی یا فنوفلت. برای استفاده در پوشش حرارتی سقف سوله بهترین و مناسب ترین گزینه پشم سنگ پتویی یا ایزوبلانکت است که با روکش آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد.(کلیدواژه: عایق حرارتی سقف و دیوار سوله)

بررسی عایق حرارتی سوله

▪ عایق های نانو (کلیدواژه: عایق حرارتی سقف و دیوار سوله)

عایق های حرارتی نانو موادی هستند که با استفاده از تکنولوژی نانو تولید می شوند و در مقابل انتقال گرما مقاومت بالایی دارند. این مواد به صورت پاششی و مشابه رنگ آمیزی بر روی سطوح قرار گرفته و به دلیل قابلیت چسبندگی بالا و قابلیت پوشش تمام سطوح از خوردگی مواد نیز جلوگیری می کند. عایق های نانو به دلیل هزینه کم دارای صرفه اقتصادی بوده و در عایق بندی حرارتی سوله ها مورد توجه قرار گرفته اند.(کلیدواژه: عایق حرارتی سقف و دیوار سوله)

▪ عایق های OBS

عایق های OBS به صورت پانل هایی از جنس چوب و تراشه به هم فشرده هستند که معمولا در زیر سقف های شیب دار سوله به عنوان عایق حرارتی از آن ها استفاده می شود.

▪ عایق های پلی اتیلن

عایق های پلی اتیلن یک نوع عایق پلاستیکی و قابل انعطاف هستند که در مقابل آتش نیز مقاومت بالایی دارند و در برخی موارد به عنوان عایق حرارتی از آن ها استفاده می شود.

▪ عایق های تشعشعی

عایق های تشعشعی گرمای تابشی خورشید را بازتاب داده و موجب خنک نگه داشته شدن محیط سوله می شوند. از این عایق ها در سوله هایی که نیاز به هوای خنک داخلی دارند استفاده می شود، اما نقطه ضعف این نمونه از عایق ها عدم محافظت از گرمای داخل سوله است به نحوی که ظریب انتقال حرارتی عایق های تشعشعی بالا نبوده و حرارت داخل سوله را به بیرون منتقل می کنند. برای از بین بردن این نقص معمولا از عایق های کمکی استفاده می شود.

▪ عایق های اکس پی اس

عایق های اکس پی اس از نوعی فوم تهیه می شوند که دارای خواص منحصر بفردی هستند. عایق های اکس پی اس که به عایق پلی یورتان نیز معروف هستند در بیشتر موارد جایگزین پشم سنگ و پشم شیشه شده اند. این عایق ها هم در سقف و هم در دیوارها استفاده می شوند و همچنین به عنوان هسته اصلی ساندویچ پانل ها قابلیت استفاده را دارند.

ضمنا در ترکیب موادی مانند شینگل، اندولین و اندوویلا که از پوشش های سقف های شیب دار هستند نیز از عایق های اکس پی اس استفاده می شود.

بررسی عایق حرارتی سوله

◊ نکات مهمی که در هنگام نصب عایق ها باید مورد توجه قرار گیرد کدامند؟(کلیدواژه: عایق حرارتی سقف و دیوار سوله)

◄ کلیه سیم های برق باید در بالای عایق حرارتی قرار بگیرند. این کار در ایمنی سوله موثر است.

◄ لامپ ها باید در پایین عایق حرارتی و با فاصله مناسبی از آن نصب شوند تا گرمای تولید شده توسط آن ها محبوس نشده و آسیبی به عایق حرارتی وارد ننماید.

◄ اگر عایق حرارتی مورد استفاده به نوعی جاذب آب باشد باید از عدم نشتی در سیستم آب رسانی سوله و عملکرد صحیح عایق رطوبتی سقف سوله اطمینان حاصل شود.

◄ بهتر است در صورت امکان از عایق حرارتی در ساندویچ پانل سقفی استفاده گردد؛ زیرا علاوه بر عایق بودن در برابر زلزله، فشار، ضربه، رطوبت، زنگ زدگی، مواد شیمیایی، حشرات و موجودات موذی مقاومت بالایی خواهد داشت و در حمل و نقل و نصب آن سهولت بالایی ایجاد می گردد.