021-4762 0005 info@soole-saz.com

در ساخت سوله همانند دیگر سازه ها و پروژه ها دو مرحله کلی وجود دارد. مرحله اول که مراحل اداری و ابتدایی پروژه را در بر می گیرد و شامل طرح توجیهی و اخذ مجوز های لازم است و مرحله دوم که بیشتر شامل مراحل اجرایی پروژه و ساخت و ساز می باشد.در این سرفصل ما بیشتر به مراحل اداری و ابتدایی پروژه می پردازیم.

برای مطالعه درمورد مراحل ساخت سوله اینجا کلیک کنید

بیش از 60 درصد هزینه های ساخت سوله ناشی از مقدار فولادی است که برای ساخت اسکلت سوله بکار میرود اگر بدنبال محاسبه وزن فولاد بکار رفته در سوله هستید تا بوسیله آن بتوانید هزینه ساخت سوله را محاسبه کنید اینجا کلیک کنید

◊ مراحل اخذ مجوز ساخت سوله

مهمترین بخش مراحل اداری کار مربوط به اخذ مجوز ساخت سوله است. به منظور ساخت سوله مانند هر ساختمان و سازه دیگری نیاز به دریافت مجوز است. در خصوص سوله این مجوز دارای دو بخش بهره برداری و ساخت است.

◊ جواز بهره برداری چیست و از کدام نهاد باید اخذ شود؟

مجوز بهره برداری سندی است که بر اساس دستورالعمل های وزارتخانه و سازمان های بالادستی مرتبط با نوع فعالیت سوله صادر می شود و بیانگر نوع و ظرفیت تولید ایجاد شده برای یک یا گروهی از محصولات در مکانی معین است.

با توجه به اینکه فعالیت سوله مرتبط با کدام سازمان یا وزارتخانه خواهد بود، از سازمان مرتبط مانند سازمان صنایع، وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت و یا سازمان های دیگر باید مجوزهای مربوطه را اخذ کرد.

 

این مطلب بدان معنی است که قبل از اینکه مکانی برای ساخت سوله یا تجهیزاتی را خریداری کنیم، باید اجازه تاسیس داشته باشیم و برای این امر نیاز است که در ابتدا طرح توجیهی را تهیه کرده و آن را به نهاد یا سازمانی که باید از آنجا مجوز ساخت سوله را دریافت کنیم، ارائه نماییم. این نهاد یا سازمان کاملا به کسب و کار و شغلی که قرار است در سوله انجام شود، بستگی دارد.اگر به دنبال تولید هستیم با وزارت صنعت معدن و تجارت سر وکار داریم و اگر به دنبال تولید محصولات کشاورزی مانند سالن تولید قارچ هستیم با وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط خواهیم بود. اگر هدف ما ورود به حوزه گردشگری و صنایه دستی باشد باید از طریق وزارت صنایع دستی و گردشگری اقدام نماییم و اگر در نظر داریم در زمینه داروسازی و مسائل مرتبط با دارو فعالیت کنیم باید از وزارت بهداشت و درمان مجوز  را اخذ کنیم.
بر همین اساس پس از تصمیمی که می گیریم طرح توجیهی را تهیه و به نهاد مربوطه ارائه خواهیم داد. این طرح توجیهی یک طرح اولیه و کلی است که نشان می دهد چگونه می خواهیم مراحل ساخت سوله را انجام دهیم و از چه مواد و مصالحی و برای چه نوع کاربردی و با چه هدفی استفاده خواهیم کرد.

تصویر اسکلت سوله

◊ برای دریافت جواز ساخت به چه شرایط و ضوابطی باید توجه کنیم؟

برای اخذ مجوز ساخت که این نیز سندی است که بر اساس پرسشنامه تکمیل شده توسط متقاضی صادر می شود و بیانگر پیش بینی ظرفیت و نوع تولید برای محصول یا گروهی از محصولات است و با توجه به اینکه سوله مورد نظر در کدام شهر یا منطقه احداث خواهد شد، باید شرایط و ضوابط مربوط به همان منطقه مد نظر قرار گیرد.

به عنوان مثال شهرک های صنعتی و مناطق آزاد و یا مناطق شهری هر کدام از قوانین و ضوابط خاص خود پیروی می کنند. پس باید تمام این شرایط و ضوابط را در نظر گرفت و پس از آن نسبت به خرید زمین جهت احداث سوله اقدام نمود. چراکه زمین در مناطق مختلف دارای کاربری های متفاوت بوده و تبدیل کاربری فرآیندی بسیار زمان بر، پیچیده و پر هزینه خواهد بود.

جواز تاسیس (مجوز ساخت) برای فعالیت های تولیدی به منظور ایجاد ظرفیت جدید، انتقال، توسعه و تکمیل ظرفیت های موجود توسط سازمان متولی امور مربوط به فعالیت سوله صادر می شود. اعتبار این جواز 12 ماه بوده که با ارائه گزارش پیشرفت فیزیکی مورد تایید قابل تمدید می باشد.

صدور مجوز تاسیس یا همان مجوز ساخت سوله در مناطق آزاد به عهده سازمان مسئول منطقه آزاد است. پس از اتمام مراحل ساخت سوله و تولید آزمایشی محصول نهایی و در صورت ارائه گواهی های لازم از سازمان های مختلف ذیربط مانند سازمان محیط زیست، بهداشت، منابع طبیعی، آبخیزداری و غیره، پروانه بهره برداری صادر خواهد شد.

◊ دلایل لزوم دریافت پروانه و جواز ساخت سوله چیست؟

گرفتن پروانه و مجوز ساخت دلایل زیادی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

▪ اطمینان از ساخت و ساز قانونی و بر اساس مشخصات فنی.

▪ بهره مندی از تسهیلات و وام های بانکی مربوطه که معمولا درخصوص فعالیت های تولیدی و صنعتی، هم از رقم خوبی برخوردارند و هم دوره تنفس مناسبی دارند و به همین دلیل رغبت زیادی برای دریافت آنها وجود دارد.

▪ در صورت داشتن مجوز ساخت، به طور اتوماتیک و سیستمی، تمام عوامل دخیل در ساخت و ساز تحت پوشش بیمه حوادث ساختمانی قرار می گیرد.

تصوی آتش سوزی یک سوله

▪ با گرفتن مجوز ساخت، حضور ناظرین فنی در محل پروژه کلید خورده و راهنمایی ها و راهکارهای آن ها بسیار کمک کننده خواهد بود.

▪ به دلیل استفاده از تجارب فنی و مهندسی در هنگام طراحی و نظارت بر اجرا، صرفه جویی در هزینه ها از دیگر موارد قابل توجه است.

◊ نمایی کلی از کلیه مراحل تایید، ساخت و بهره برداری سوله

همانگونه که گفته شد چنانچه سوله در مناطق آزاد تجاری ساخته شود، کلیه مراحل اداری و اخذ مجوزهای مختلف توسط سازمان مناطق آزاد صادر خواهد شد. البته تاییدیه های محیط زیستی و منابع طبیعی به قوت خود باقی است.

اما چنانچه ساخت سوله در محل شهرک های صنعتی مد نظر باشد که این مقوله عمومیت نیز دارد، مراحل مختلفی را باید در نظر گرفت. پس از دریافت مجوز تولید با متراژ زمین و بنای مورد نیاز و همچنین خرید زمین از شرکت شهرک ها، با توجه به متراژ ساخت سوله صنعتی، باید فضای آتش نشانی، فضای سبز، محوطه سازی و بقیه مسائل را در محل مورد نظر جانمایی نمود و مجوز های لازم را از سازمان های مرتبط مانند آتش نشانی، اداره فضای سبز شهرداری ها و غیره اخذ کرد. پس از دریافت تمامی معرفی نامه ها و مجوزها می توان جهت تهیه نقشه و مجوز ساخت آن اقدام کرد.

در این مرحله مهندسین مربوطه نسبت به تهیه دفترچه محاسبات و نقشه های ساخت سوله اقدام و آن را به تایید سازمان نظام مهندسی محل اجرای سوله می رسانند. سپس با ارائه مدارک فوق به شرکت شهرک ها نسبت به اخذ مجوز ساخت سوله و انشعابات مورد نیاز مانند آب و برق و گاز و تلفن اقدام می شود. پس از آن وارد مرحله ساخت شده که در هر مرحله از ساخت، کلیه فرآیند ها توسط ناظر تایید و کنترل می گردد.

اخذ مجوز بتن ریزی منوط به انجام آزمایش بتن بوده و پس از تایید ناظر سازه و سازمان نظام مهندسی مجوز دیوار چینی و پوشش سقف و بدنه صادر خواهد شد.

در صورتی که از سوله به عنوان انبار استفاده شود که عموما اینگونه سوله ها در مناطق شهری هستند، اخذ تمامی مجوزها مربوط به شهرداری منطقه می باشد. البته بدیهی است که شهرداری جهت صدور مجوز لازم، نسبت به استعلام از سازمان های ذیربط اقدام خواهد کرد و در صورت تایید سازمان های مذکور مجوز مربوطه صادر خواهد شد.