021-4762 0005 info@soole-saz.com

انواع سوله های صنعتی از نظرمشخصات ظاهری به سه دسته ی خرپایی، یو بی ام و تیرورقی تقسیم می شوند. این سوله ها از فولاد ساخته شده و توسط پیچ و مهره به هم متصل می شوند.

خرپایی

انواع سوله خرپایی، طراحی سوله در این سازه به صورت خرپایی (مثلثی)، شیب دار و تخت-تراس با عمق یکسان و یکنواخت است. سازه های خرپایی نسبت به دو نوع دیگر سبک تر و ارزان ترست همین امر مشتری را ترغیب به انتخاب این روش میکند. انواع سوله در این نوع سازه از سوله های خرپایی برای انبارها، کارخانه ها، مرغداری ها و گاوداری ها، نمایشگاه، آشیانه هواپیما، استخر ها، موارد ورزشی و … استفاده می شود.

این نوع طراحی سوله با تنوع زیاد اجرایی که دارد میتواند تمام اهداف سازندگان را برآورده کند. از مزایای این روش امکان نصب جرثقیل سقفی، اجرای دهانه های بزرگ نصب سریع و بهینه سازی فضا و قیمت سوله مناسب خواهد بود.

یو بی ام

انواع سوله در طراحی سوله های یو بی ام از ورق های گالوانیزه ایی استفاده میشود که به نسبت طول دهانه سازه خم میشنود و به وسیله دستگاهی بهم دوخته می شوند. ساخت این سوله ها در متراژ پایین توجیه اقتصادی ندارد زیرا باید در محل خم و نصب شوند و این کار نیاز به مساحت زیادی دارد. سقف این سوله ها به صورت قوسی شکل است.

از مزایای این روش میتوان به مقاومت آنها در مقابل باد برف و زلزله، عایق بودن در برابر سرما و گرما و مدرن تر بودن این روش نسبت به انواع سوله های دیگر دانست. طراحی سوله در این نوع قوسی، عدم استفاده از جرثقیل سقفی، عدم امکان جا به جایی یا باز و بسته کردن قطعات و محدود بودن ابعاد دهانه از معایب این روش است. همچنین به دلیل عایق پلی اورتان بودن جاذب میکروب و باکتری و بو است. از این رو در مرغداری ها و دامداری ها مجوز های وزارت بهداشت و دستگاه های نظام مهندسی را نمیگیرد.

معایب این سوله نسبت به مزایای دیگر انواع سوله بیشتر است که از نظر هزینه ساخت سوله و اجرا به صرفه و مورد تایید نیست.

تیر ورقی

انواع سوله ، سوله های تیر ورقی در گذشته کاربرد بیشتری داشتند این نوع طراحی سوله این سازه ها با ورق گالوانیزه (ورق سیاه) که در کارخانه برش داده و در محل نصب جوشکاری یا به وسیله دستگاه co2 جوش میشود یا از پیج و مهره استفاده می شود، ساخته میشوند. این سازه محدودیت طول دهانه دارد و جز سازه های سنگین وزن است. بیشترین طول دهانه ساخته شده با این روش 70 متر است.
امروزه با بالا رفتن قیمت جهانی فولاد و محدودیت های اجرایی این روش نسبت به دیگر انواع سوله استقبال چندانی نمی شود.