021-4762 0005 info@soole-saz.com

سال ها است که استفاده از سوله در صنعت کشاورزی به منظور نگهداری محصولات جایگاه ویژه و خاصی پیدا کرده است. به طوری که می توان سوله انبار محصولات کشاورزی را یکی از منابع سودآور برای کشاورزان قلمداد کرد.نیاز به داشتن مکانی برای نگهداری محصولات که عمدتا سر پوشیده نیز باشد یکی از مهمترین عللی بوده است که سوله ها مورد اقبال عمومی کشاورزان قرار گرفته اند. چراکه در فصل برداشت می بایست به سرعت و در فاصله زمانی کوتاهی محصول را جمع آوری کرده و در یک مکان امن نگهداری کنند و سپس آنها را روانه بازار کنند.سوله انبار غلات چنین شرایطی را برای کشاورزان و زارعان فراهم کرده تا با خیالی آسوده بتوانند نتیجه زحمات یک ساله خود را بگیرند.موضوع نگهداری و ذخیره سازی محصولات کشاورزی به دهه های اخیر برنمی گردد؛ بلکه از زمان های گذشته نیز بنا به دلایلی از جمله قحطی، جنگ، خشکسالی و غیره برنامه هایی برای نگهداری غلات به مدت طولانی تر وجود داشته است.بنابراین طراحی و ساخت مکانی مناسب برای این کار از قدیم از جمله مسائل مهم صنایع غذایی تمامی کشورها بوده است.

◊ سوله کشاورزی به چه نوع سوله ای گفته می شود؟

نگهداری و ذخیره سازی محصولات کشاورزی در فصول مختلف و استفاده از آنها در زمان های مناسب و مورد نیاز جامعه بدون اینکه هیچ خدشه ای به کیفیت محصول وارد شود یکی از مهمترین دغدغه های هر کشاورزی است. با روی کار آمدن سوله ها و طراحی و ساخت انواع آنها این ذهنیت برای کشاورزان نیز شکل گرفت که بتوانند به منظور حفظ و نگهداری محصولاتشان از چنین انبارهایی استفاده کنند.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد سوله های کشاورزی به آن دسته از سوله هایی گفته می شود که به منظور انبار کردن و نگهداری محصولات و تولیدات کشاورزی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

چه سوله ای مناسب کاربری مد نظر شماست؟

◊ از چه نوع سوله هایی به منظور انبار محصولات کشاورزی استفاده می شود؟

برای استفاده از سوله به منظور کاربری انبار کشاورزی با توجه به ابعاد و گستردگی کار تنوع زیادی در ساخت سوله وجود دارد. یکی از کاربردی ترین نوع سوله هایی که بدین منظور ساخته می شوند، سوله های اسکلت فلزی هستند. اینگونه سوله ها را می توان با توجه به حجم تولید و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی منطقه با ظرفیت های بسیار متنوعی ساخت و تجهیز کرد.

سازه های بتنی به دلیل زمان بر بودن فرایند ساخت و بتن ریزی و معایبی که عموما پس از ساخت در آنها هویدا می شود، در مقایسه با سوله های فولادی که نه تنها عیوب ذکر شده را ندارند بلکه از لحاظ هزینه ای نیز مقرون به صرفه تر هستند؛ گزینه چندان مناسبی برای انبار محصولات کشاورزی محسوب نمی شوند.

یکی از انواع سوله هایی که هم از لحاظ هزینه ای مقرون به صرفه بوده و هم می تواند نیازهای مربوطه در خصوص محصولات کشاورزی را به خوبی برآورده کند، سوله های یو بی ام (UBM) هستند. از جمله مزایای این سوله ها استحکام و ظرفیت بالای آنها و شرایط مناسب برای نگهداری غلات کشاورزی است.

تصویر انبار سوله

◊ مزایا و ویژگی های سوله های انبار کشاورزی

1– بهداشت سوله های انبار غلات

یکی از موارد بسیار مهمی که به خصوص در مورد محصولات کشاورزی باید به دقت و وسواس مورد بررسی و رعایت قرار گیرد، شرایط بهداشتی سوله در بهترین حالت ممکن است. چراکه این محصولات در صنایع غذایی کاربرد دارند و در نهایت به دست مصرف کننده می رسند. اگر در فرایند نگهداری آلوده به هر نوع میکروب و یا ویروسی شوند و یا فاسد گردند، نه تنها موجب خسارت های سنگین به کشاورز شده بکله سلامت افراد جامعه را نیز به خطر خواهند انداخت.

2- تسریع در روند ساخت سوله انبار

با توجه به اینکه متریال و تجهیزات به کار رفته در این نوع سوله ها ساده بوده و از پیچیدگی های خاصی برخوردار نیستند، بنابراین به راحتی و در اسرع وقت می توان سوله را مونتاژ کرد و از لحاظ زمانی به حداقل زمان برای احداث آن نیاز است. این نکته بسیار مهمی برای کشاورزان است. زیرا اگر در یک زمان محدود نتوانند محصولات خود را برداشت کرده و در انبار نگهداری کنند زحمات یک ساله آنها به هدر خواهد رفت. همچنین در برخی مواقع برای صرفه جویی در زمان و هزینه ها از انبارهای پیش ساخته نیز می توان استفاده کرد.

3- امنیت بالای سوله ها و محافظت از محصولات در برابر باد و باران

با توجه به اینکه سوله های انبار کشاورزی سرپوشیده هستند، بنابراین نگرانی کشاورزان بابت محافظت از غلات در برابر بارش های فصلی و بادها برطرف می شود.

4- تنوع ظرفیت سوله ها برای رفع نیازهای گوناگون کشاورزان

سوله های انبار کشاورزی اغلب با ارتفاع حداقل 6 متر و در متراژهایی با درخواست و نیاز کارفرما ساخته می شوند.

5- حمل و نقل راحت و آسان محصولات در سوله

عرض دهانه سوله های انبار به اندازه ای است که ماشین های باربری تا درب سوله به راحتی می آیند و از آنجا کالاها و محصولات توسط ماشین هایی به نام لیفتراک جابجا می شوند. بنابراین هیچ گونه زحمت یدی و فیزیکی برای کارگران نخواهد داشت. ضمن اینکه تسریع در روند کار نیز به وجود می آید.

6- حفظ کیفیت اقلام در سوله های انبار محصولات کشاورزی

به دلیل رعایت شدن کلیه اصول بهداشتی و پیش نیازهای لازم برای نگهداری هرچه بهتر و بیشتر محصولات در سوله های انبار، معمولا تمامی محصولات کیفیت اصلی خود را حفظ کرده و با بهترین شرایط ممکن در زمان نیاز به بازار عرضه می شوند.

7- اقتصادی بودن استفاده از انبار سوله کشاورزی

هم در بحث خرید و ساخت سوله انبار و هم در مبحث اجاره بهای سوله به منظور نگهداری اقلام کشاورزی هزینه هایی که به کشاورز تحمیل می شود به گونه ای است که ارزش استفاده کردن از سوله ها را داشته باشد. کشاورز حتی می تواند انبار را به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و یا سالانه اجاره کند و چه چیزی بهتر از این که بتوان با توجه به نیاز خود اجاره بهای سوله را پرداخت کرد؟!

8- دارا بودن بیمه آتش سوزی و حوادث برای سوله های انبار

یکی دیگر از مزیت هایی عمده استفاده از سوله های کشاورزی برای نگهداری محصولات بیمه نامه آتش سوزی و حوادت غیر مترقبه است. دارا بودن این نوع بیمه نامه تا حدود زیادی خیال کشاورز را از امنیت محصولاتش راحت می کند و اگر خدای ناکرده اتفاقی پیش بیاید، شرکت بیمه گذار تا میزان سقف تعیین شده در بیمه نامه خسارت های وارده را جبران می کند.

تصویر سوله

آنچه که مسلم است این است که داشتن انبار جهت نگهداری محصولات یکی از ملزومات انکار ناپذیر در تمامی صنایع از جمله صنایع کشاورزی است. اما دانستن نکات ویژه و اختصاصی هر نوع سوله ای و نوع کاربری آن و الزامات مورد نیاز برای هدف نهایی، می تواند در کاهش هزینه ها نقش داشته باشد.