021-4762 0005 info@soole-saz.com

جرثقیل سقفی در سوله وسیله ای است که از آن برای انتقال کالاها و اجسام در ابعاد و وزن های متفاوت که عموما سنگین وزن هستند، استفاده می شود. این جرثقیل ها با شرایط و توانایی های بسیار متفاوتی تولید شده و کاربردهای متنوعی دارند.

عموما جرثقیل ها با اینکه دارای تنوع زیادی هستند اما دارای اشتراکاتی نیز می باشند که از آن جمله می توان به استفاده از انرژی برق و انرژی مکانیکی، استفاده از قلاب و کابل حمل در اکثر آن ها نام برد. جرثقیل ها برای نصب در سوله ها، انبارها، محیط های باز و سایر محیط های صنعتی طراحی و راه اندازی شده اند تا توانایی انسان را در برخورد با اجسام سنگین ارتقا دهند.

انواع جرثقیل هایی که در سوله ها استفاده می شوند را می توان به شرح زیر تقسیم بندی نمود.

جرثقیل های سقفی و بررسی آن در سوله

این جرثقیل ها همان گونه که از نامشان پیداست در سقف سوله نصب می شوند و یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات برای جابجایی اجسام هستند. معمولا از این جرثقیل ها برای جابجایی بارهای بیشتر از یک تن استفاده می شود.(کلید واژه:بررسی انواع جرثقیل در سوله، قیمت چرثقیل سقفی )

قیمت چرثقیل سقفی

جرثقیل های سقفی دارای دو نوع یک پل و دو پل هستند و از این لحاظ به دو دسته دو پل و تک پل تقسیم می شوند. با توجه به شرایط سوله هر کدام از این دسته ها نیز به دو زیر مجموعه تقسیم می شوند. در مجموع می توان انواع چرثقیل های سقفی را به 4 گروه زیر تقسیم کرد:

دو پل رونشین، دو پل آویز، تک پل رونشین و تک پل آویز

جرثقیل های سقفی دارای شش نوع حرکت بالا و پایین، چپ و راست، جلو و عقب هستند و بیشتر به منظور بار برداری و جابجایی ماشین آلات و محصولات ساخته شده اند. همچنین از آنها به عنوان ابزاری برای تعمیرات تجهیزات سنگین استفاده می شود. (کلید واژه:بررسی انواع جرثقیل در سوله، قیمت چرثقیل سقفی )

◊ بررسی انواع جرثقیل در سوله :جرثقیل های دروازه ای در سوله

از جرثقیل های دروازه ای بیشتر در سوله ها و یا فضاهای آزاد استفاده می شود. به دلیل اینکه در فضاهای آزاد امکان اجرای تیر حمال و سازه وجود ندارد؛ بنابراین با اجرای ریل های جرثقیل بر روی زمین و بدون نیاز به فونداسیون می توان شرایط عملکرد و استفاده از جرثقیل های دروازه ای را به وجود آورد. از این نوع جرثقیل ها در سوله ها نیز استفاده می شود. یکی از دلایلی که در سالن ها و برخی سوله ها از جرثقیل های دروازه ای استفاده می کنند، عدم تحمل بار جرثقیل سقفی توسط سازه و یا عدم وجود تیر حمال در سوله های طویل است.

قیمت چرثقیل سقفی

همانند جرثقیل های سقفی اینگونه جرثقیل ها نیز به دو دسته اصلی تک پل و دو پل تقسیم می شوند. ظرفیت این نوع جرثقیل ها برای بارهای کمتر از 10 تن و دهانه های کمتر از 20 متر است. در برخی از سوله ها و سالن ها در یک سوی سوله کلگی و چرخ جرثقیل دروازه ای بر روی زمین حرکت می کند و در سوی دیگر سوله به صورت جرثقیل سقفی کلگی و چرخ بر روی تیر حمال حرکت می کند که اصطلاحا به این نوع، جرثقیل های نیم دروازه ای گفته می شود. استفاده از این گونه جرثقیل ها باعث می شود در هزینه ها صرفه جویی شده و امکان استفاده بیشتر و بهتری از فضا ایجاد گردد. البته لازم به ذکر است که جرثقیل های دروازه ای بیشتر مخصوص فضاهای آزاد هستند.

◊ بررسی انواع جرثقیل در سوله :جرثقیل های بازویی

این نمونه از جرثقیل ها با اسامی متفاوتی در صنعت ساخت جرثقیل های سوله ای شناخته می شوند. به عنوان مثال عبارت هایی نظیر جرثقیل ستونی، جرثقیل گردان، جرثقیل دیواری، جرثقیل پرچمی و غیره از دیگر  اسامی جرثقیل های بازویی هستند. در بیشتر موارد کاربرد این جرثقیل های بازویی به گونه ای است که در یک دایره کامل و یا بخشی از یک دایره و همچنین در راستای قائم توانایی جابجایی اجسام را دارند. این نوع جرثقیل را می توان هم به صورت دستی و هم به صورت برقی اجرا کرد. یکی از مهم ترین قابلیت های این جرثقیل ها قابلیت اجرای آنها در فضاهای بسیار محدود می باشد.

جرثقیل های بازویی علاوه بر حرکت بالا و پایین و جلو و عقب که در تمامی انواع جرثقیل ها مشترک است، حرکت دورانی حول محور مرکزی جرثقیل نیز دارند که با توجه به زاویه دوران و موقعیت نصب در سوله به گروه های مختلفی تقسیم بندی می شوند. این جرثقیل ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که از آن جمله می توان به قابلیت نصب بر روی ستون مستقل و یا ستون موجود در سالن اشاره کرد.(کلید واژه:بررسی انواع جرثقیل در سوله، قیمت چرثقیل سقفی )

قیمت چرثقیل سقفی

◊ در انتخاب جرثقیل مناسب باید چه نکاتی مد نظر قرار گیرند؟

  1. مهمترین نکاتی که باید در انتخاب جرثقیل مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:
  2. ▪ تعیین ظرفیت بار برداری جرثقیل که با وزن باری که قرار است جابجا شود در ارتباط است.
  3. ▪ اندازه دهانه، طول و ارتفاع سوله نیز در انتخاب جرثقیل مناسب موثر هستند.
  4. ▪ همچنین سرعت حرکت طولی و عرضی و بالابری مورد نیاز، دمای محیط و میزان گرد و غبار و رطوبت محیط و امکان روش های مختلف برق رسانی به جرثقیل نیز در انتخاب نوع مناسب و کاربردی جرثقیل بسیار مهم بوده و هزینه های نگهداری و تعمیرات را به شدت مدیریت می کند.
  5. ▪ برای رسیدن به بهترین کیفیت و عملکرد اقتصادی در انتخاب جرثقیل مناسب نیاز است جرثقیل هماهنگ با نوع کاربری مورد نیاز انتخاب شود؛ چراکه هرگونه انتخاب جرثقیل غیر هماهنگ چه در سطح پایین تر و چه در سطح بالاتر، غیر اقتصادی خواهد بود؛ به نحوی که انتخاب جرثقیل سطح پایین تر موجب پایین آوردن هزینه اجرا شده ولی هزینه تعمیر و نگهداری را بالا می برد و برعکس به کارگیری جرثقیل سطح بالاتر از نیاز موجب کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری شده ولی هزینه اجرا را بالا می برد.

◊ لوازم جانبی انواع جرثقیل ها

لازم به ذکر است برخی لوازم جانبی نیز برای جرثقیل ها وجود دارد که بنا به نیاز می توان از آن ها استفاده کرد. به عنوان مثال می توان برای جرثقیل کنترل بی سیم یا ریموت کنترل در نظر گرفت و یا راهرو تعمیراتی که بر روی جرثقیل دوپل سقفی نصب می شود و در زمان نیاز به تعمیرات کار را راحت تر می کند.

همچنین می توان کابین اپراتور را متصل به پل جرثقیل های سقفی در نظر گرفت که موجب نظارت بهتر اپراتور در هنگام بار برداری خواهد شد. وسایل دیگری نیز مانند مگنت و چنگک برای جابجایی بارهای خاص وجود دارد که در مواقع نیاز می توان از آنها استفاده کرد. از آژیر و چراغ گردان نیز برای بالا بردن سطح ایمنی استفاده می شود. ضمنا سیستم ضد برخورد بین دو جرثقیل که در یک مسیر مشترک کار می کنند نیز وجود دارد که با استفاده از پالس های نوری و به طور اتوماتیک می تواند مانع ایجاد سوانح گردد.(کلید واژه:بررسی انواع جرثقیل در سوله_قیمت چرثقیل سقفی)