021-4762 0005 info@soole-saz.com

با توجه به اینکه تهویه سوله ها موضوعی بسیار با اهمیت و مهم در صرفه جویی و مدیریت مصرف انرژی و کاهش هزینه های جاری نگهداری سوله می باشد، لذا بررسی این موضوع از اهمیت و دقت خاصی برخوردار است. بدین منظور لازم است نیازهای اساسی سوله بررسی شده و متناسب با درجه حرارت مورد نیاز فعالیتی که در محل سوله انجام می گیرد نسبت به انتخاب سیستم سرمایش و یا گرمایش سوله اقدام نمود. (کلیدواژه:بررسی سیستم تهویه سوله)

به عنوان مثال سیستم گرمایشی برای سوله های صنعتی با سوله هایی با کاربری انبار متفاوت است و همچنین در انبارهای مختلف برای انبارداری اجناس و کالاهای متفاوت نیز سیستم های گرمایشی متفاوتی نیاز خواهد بود که به طور کلی در خصوص سیستم هایی که بیشترین استفاده را در این صنعت دارند صحبت خواهیم کرد.(کلیدواژه: گرمایش و سرمایش سوله، سیستم تهویه سوله)

سیستم بویلر، هواساز و چیلر


استفاده از سیستم و پکیج هواساز، بویلر و چیلر مربوط به زمانی است که هم نیاز به گرمایش و هم سرمایش باشد؛ به نحوی که دستگاه هواساز با توجه به مساحت سوله به تعداد مورد نیاز در خارج از محیط سوله نصب می گردد و هوا را از طریق یک سیستم کانال کشی که قبلا در سوله انجام شده به محل کویل های آب گرم و یا بخار داغی که در بویلر ایجاد شده اند هدایت کرده و در نهایت هوای گرم را به وسیله یک فن یا پروانه به سمت سالن هدایت می کند.
در صورتی که نیاز به هوای سرد باشد یک کویل مخصوص آب سرد نیز درون هواساز کار گذاشته می شود و این کویل از طریق لوله کشی به یک دستگاه چیلر متصل شده و موجب خنک شدن آب می شود و با دمیدن هوا بر روی کویل آب سرد، هوای خنک ایجاد خواهد کرد. مزیت اصلی این سیستم قابلیت استفاده از تجهیزات رطوبت زنی یا رطوبت گیری درون هواساز است که با آن می توان میزان رطوبت سالن را نیز تنظیم نمود. همچنین با کار گذاشتن فیلترهای مختلف درون هواساز می توان هوا را از هرگونه آلودگی تصفیه کرد. به طور کلی هواساز یک سیستم قوی بوده که علاوه بر سرمایش و گرمایش، در کنترل رطوبت و تکمیل جریان هوا و فیلتراسیون هوا نیز استفاده می شود.(کلیدواژه: گرمایش و سرمایش فضای سوله،بررسی سیستم تهویه سوله)

◊ سیستم یونیت هیتر و بویلر 

سیستم یونیت هیتر از یک سری لوله های مسی رفت و برگشتی و یک فن تشکیل شده است که آب گرم و یا بخار داغ وارد آن شده و به وسیله یک دمنده و یا همان فن، هوای داخل سوله را از اطراف کویل عبور داده و موجب گرم شدن آن می شود. در سوله ها با توجه به مساحت و نیاز حرارتی یونیت هیترها به فاصله متفاوتی از هم در سقف سوله و یا دیواره آن نصب شده و با لوله کشی به دیگ آب گرم یا همان بویلر متصل شده و عملکرد حرارتی خود را انجام می دهند. بویلر عموما در موتور خانه نصب می شود و وظیفه آن تولید آب گرم و یا بخار داغ جهت یونیت هیترها است. کلیک کنید و مقاله ای در زمینه مقایسه هزینه سوخت مصرفی انواع سیستم های گرمایش سوله بخوانید.

مهم ترین مزیت این سیستم توان بالای پرتاب هوا در یونیت هیترها می باشد که می توانند سوله های بزرگ را هم از لحاظ گرمایشی پوشش دهند. اما با توجه به اینکه این سیستم، درون سوله ها نصب می گردد و با محیط آزاد بیرون ارتباطی ندارد لذا نمی تواند در تهویه هوا نقشی ایفا نموده و همچنین امکان نصب دستگاه های رطوبت زن و یا رطوبت گیر بر روی آن ها ممکن نیست.(کلیدواژه: گرمایش و سرمایش فضای سوله،بررسی سیستم تهویه سوله)

◊ سیستم های گرمایشی تابشی

این سیستم به وسیله دستگاه های تابش حرارتی که در فواصل مورد نیاز در سوله ها به صورت سقفی نصب می گردند ایجاد شده و توانایی ایجاد گرمایش مناسب در سوله های با ابعاد بزرگ را دارد. اما به دلیل معایب فراوان و محدودیت در نصب لوازم جانبی مانند رطوبت زن یا رطوبت گیر و همچنین نداشتن فیلتر و دمنده هوا یا همان فن، قابلیت تامین هوای تازه و گردش هوا را نداشته و در تنظیم رطوبت و فیلتر نمودن هوا ناقص عمل می کند.
ضمنا با توجه به وجود خطر آتش سوزی و قیمت اولیه بالاتر نسبت به سیستم های دیگر و همچنین هزینه های نگهداری بیشتر، مقرون به صرفه نبوده و عملا از این روش کمتر استفاده می گردد.

فشای داخلی سقف سوله

◊ سیستم ایرواشر یا زنت و بویلر (کلیدواژه: گرمایش و سرمایش فضای سوله)

در ابتدا لازم به ذکر است که فرآیند گرمایش در دستگاه های ایرواشر و زنت دقیقا مشابه سیستم هواساز است. به این شکل که دارای یک کویل آب گرم هستند که به بویلر در خارج از دستگاه متصل می شوند و با یک فن هوای گرم شده را به بیرون پرتاب می نمایند. اما تفاوت اصلی آن ها با هواساز، در روش سرمایشی آن ها است. در این دستگاه ها برعکس هواساز نیازی به چیلر نیست و سیستم خنک کنندگی آن ها مشابه سیستم کولرهای آبی بوده و از طریق تبخیر عمل سرمایش انجام می گیرد. از مزیت های این دستگاه ها می توان از هزینه اولیه پایین تر آن ها نسبت به هواساز ها نام برد. به دلیل اینکه فاقد چیلر هستند لذا هزینه اولیه کمتری نیز خواهند داشت. اما از معایب اصلی آن ها عدم توانایی در کنترل رطوبت و فیلتر کردن هوا می باشد. با توجه به اینکه از سیستم پاشش آب در آن ها استفاده می گردد موجب بالا رفتن میزان رطوبت در محیط می شوند. پس باید در انتخاب این سیستم گرمایش و سرمایش در سوله ها به این نکته نیز توجه کرد

◊ سیستم اکونوپک (کلیدواژه: گرمایش و سرمایش فضای سوله)

این سیستم دقیقا مشابه سیستم ایرواشر بوده با این تفاوت که در سیستم اکونوپک از بویلر و آب گرم و بخار داغ استفاده نمی شود و به جای آن از یک مشعل گاز سوز استفاده شده که صفحاتی را درون محفظه اکونوپک گرم کرده و با دمیدن هوا بر روی این صفحات توسط یک دمنده، موجب گرم شدن هوا می شوند.

سیستم سرمایشی در اکونوپک نیز همانند ایرواشر بوده و مشابه کولر آبی عمل می کند. در این سیستم می توان از فیلترهای تصفیه هوا و دستگاه های رطوبت زن یا رطوبت گیر استفاده کرد که این مزیت سیستم اکونوپک نسبت به سیستم ایرواشر است.

◊ سیستم بخاری سوله

بخاری ها به سه دسته بخاری های با حرارت مستقیم، بخاری با حرارت غیر مستقیم و بخاری برقی تقسیم می شوند. در دو مورد اول بیشتر از گاز و یا نفت به عنوان انرژی اولیه استفاده می شود. این سیستم ها بیشتر به شکل سیستم تابشی عمل کرده با این تفاوت که در آن ها می توان از یک دمنده هوا نیز استفاده کرد؛ اما برعکس سیستم های تابشی، در کف سالن قرار گرفته و قابلیت حمل و نقل و جابجایی دارند اما به دلیل خطرات آتش سوزی و همچنین هزینه بالای اولیه چندان مقرون به صرفه نیستند.

سیستم گرمایش سوله

در پایان لازم به ذکر است که هنگام برنامه ریزی جهت استفاده از سیستم سرمایش و گرمایش در سوله ها باید به نکات مهمی توجه کرد. به عنوان مثال محاسبه مقدار گرمای مورد نیاز برای گرمایش سوله، هزینه های سیستم گرمایش اولیه، استاندارد بودن سیستم، ایمنی، به کار گیری آسان و تعمیرات راحت و هزینه نگهداری پایین.