021-4762 0005 info@soole-saz.com

طراحی و ساخت سوله از نوع سوله های فلزی که یکی از پرکاربرد ترین سازه های فلزی هستند و عموما به عنوان اسکلت ساختمان های کارخانه ها و کارگاه های تولیدی و صنعتی، مرغداری ها، انبارها، فروشگاه ها، آشیانه هواپیما، تعمیرگاه ها، سالن های ورزشی و به طور کلی هر مکانی که نیاز به دهانه بزرگ داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

سوله های فلزی معمولا سازه هایی با سقف های شیب دار بوده که از انواع متفاوت ساختارها و قطعات فولادی ساخته می شوند و طراحی و محاسبات مهندسی خاصی را در خود دارا می باشند. فولاد با توجه به آزادی در طراحی و یکپارچه بودن و همچنین استحکام بالا و نگهداری و مراقبت بسیار ساده به عنوان محبوب ترین و پرطرفدارترین ماده ساختمانی شناخته شده است و این بدان معنی است که اسکلت فولادی را باید به عنوان انقلابی در صنعت ساخت و ساز دانست. 

کارخانه های تولید قطعات فولادی برای استفاده در سازه هایی همچون سوله به طور مستقیم و غیر مستقیم در زنجیره ساخت سوله و تاثیرات آن در بلندمدت نقش آفرینی می کنند. از یک سو با تولید قطعات به صورت پیش ساخته موجب تسریع در روند ساخت و ساز شده و از سویی دیگر به طور غیر مستقیم و  با به کارگیری صحیح ویژگی های منحصر به فرد فولاد در ماندگاری و تطابق با شرایط مختلف در سازه های اسکلت فولادی تاثیرگذارند. 

بنابراین در مجموع می توان گفت استفاده از اسکلت فولادی در فرآیند ساخت سوله مزایای بسیاری دارد که در ادامه به شرح مختصری از آن ها می پردازیم.

◊ مهمترین مزایای اسکلت فلزی در فرایند طراحی و ساخت سوله کدامند؟

▪ تسریع در روند ساخت و ساز با استفاده از قطعات از پیش ساخته فولادی

یکی از عواملی که در ساخت و سازها اهمیت اساسی دارد و می توان آن را به نوعی برابر با پول دانست، زمان است.

همیشه صاحبان صنایع علاقه دارند که ساخت سوله ها در اسرع وقت به پایان رسیده و قابلیت بهره برداری پیدا کنند. اما باید توجه داشت که دقت در کار و کیفیت عملیات اجرایی را نباید فدای سرعت عمل کرد؛ بدین منظور کارخانه های اسکلت فلزی نسبت به تولید قطعات فولادی پیش ساخته در ابعاد و اندازه های استاندارد اقدام نموده اند که به دلیل اینکه فقط نیاز به حمل به محل پروژه بوده و به طور مستقیم قابلیت اجرا دارند، فرآیند ساخت و ساز را سرعت بخشیده در حالی که کیفیت کار را حفظ می نمایند.

▪ قابل بازیافت بودن فولاد و در نتیجه سازگاری با محیط زیست

از آنجایی که در عصر حاضر پدیده سازه های همراه با طبیعت و سازگار با محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار هستند و انسان نسبت به شرایط محیط زیست خود حساسیت بیشتری را درک نموده است؛ لذا با توجه به اینکه فولاد یکی از قابل بازیافت ترین محصولات در صنعت سازه ها بوده و می توان آن را کاملا بازیافت شدنی دانست، استفاده از اسکلت فولادی با کیفیت بالا در زنجیره ساخت یک سوله منجر به سازگاری با محیط زیست خواهد شد.

در تایید این نکته کافی است بدانیم سالانه حدود 80 میلیون تن فولاد بازیافت می شود.

▪ دوام و مقاومت بالای اسکلت فولادی در سازه ها

در سازه های صنعتی مانند سوله ها، دوام و پایداری سازه یکی از عوامل بسیار مهمی است که موجب می شود یک سازه قابلیت استفاده بلند مدت را بدون احتمال خطر داشته باشد. فولاد به دلیل نوع ساختار مولکولی و مواد تشکیل دهنده خود از استقامت بالا در برابر تنش ها و فشارهای وارده برخوردار بوده و پایداری و دوام زیادی خواهد داشت. همچنین علی رغم داشتن چگالی بیشتر فولاد نسبت به مصالح جایگزین مانند بتن و چوب، سبک تر خواهد بود که این مسئله به دلیل نیاز به ضخامت های کمتر در فولاد نسبت به بتن و چوب می باشد و فولاد در ضخامت های بسیار کمتر دارای مقاومت بالاتری نسبت به مصالح جایگزین است.

▪ هزینه های پایین نگهداری اسلکت فولادی

یکی دیگر از عوامل اصلی در انتخاب اسکلت فولادی جهت سازه هایی مانند سوله، هزینه های نگهداری و دیگر نیازهای هزینه ای سوله در بلند مدت است.فولاد با توجه به دوام بالا و عدم احتمال آسیب در زمان کوتاه نیاز به نگهداری چندانی ندارد و این بدان معنی است که هزینه نگهداری در سازه های فولادی نسبت به انواع دیگر مصالح به شدت پایین است. علاوه بر هزینه های نگهداری، با توجه به سرعت عمل نصب سازه هزینه های دوره اجرای طرح نیز کاهش یافته و می توان اینگونه عنوان کرد که LCC یا هزینه های بلند مدت سازه های فولادی بسیار مقرون به صرفه تر بوده و توجیه اقتصادی بالایی دارند.

▪ قابلیت شکل پذیری فولاد در سازه های فولادی

یکی از خواسته ها و نیازهای صاحبان حرفه و مشاغل صنعتی، تنوع در حوزه فعالیت خود می باشد که هم از جنبه زیبایی مهم بوده و هم دارای جنبه های بازاریابی و جذب مشتری خواهد بود. فولاد با قابلیت شکل پذیری در ابعاد و اندازه های مختلف و اشکال متفاوت می تواند تمامی خواسته های مالک سوله را به واقعیت تبدیل کرده و بدون آن که در استحکام و مقاومت سازه خللی وارد آید سوله را با اشکال و احجام مختلف احداث کند. این کار علاوه بر کاربرد بصری زیبا، می تواند نقش به سزایی در خلق یک برند با استفاده از تغییر شکل های ایجاد شده در فولاد داشته باشد.

 

 

▪ قابلیت ترکیب شدن یا استفاده انحصاری از فولاد در طراحی و ساخت سوله

فولاد را می توان به صورت یک سازه منحصرا فولادی مورد استفاده قرار داد و یا می توان آن را با مواد و مصالح دیگر ترکیب نمود. در برخی موارد برای استفاده از خواص سازه ای مصالح مختلف، آن ها را با هم ترکیب می کنند. به عنوان مثال برای استفاده بیشتر از خاصیت عایق بندی در برخی موارد فولاد را با چوب ترکیب نموده و در محل های خاصی از سازه مورد استفاده قرار می دهند. این قابلیت فولاد موجب گردیده استفاده از آن در شرایط مختلف امکان پذیر باشد.

▪ قابلیت سفارشی سازی فولاد برای اسکلت سازه و طراحی و ساخت سوله

قطعات فولادی مورد استفاده در سازه های فولادی را می توان به صورت سفارشی ساخت و در مکان های مورد نظر استفاده نمود. همچنین پس از پایان عملیات ساخت و ساز می توان برای افزایش مقاومت و یا نیازهای دیگر نسبت به تغییر در ساختار سازه ای فولاد اقدام نمود و سازه را تقویت کرد. در کل می توان گفت توانایی ساخت قطعات فولادی در ابعاد و اندازه های مختلف و ساده بودن روند ساخت از مزایای استفاده از اسکلت های فولادی در سوله ها هستند.

▪ مقاومت بالای فولاد در برابر حشرات و آفات

سازه های فولادی علاوه بر مقاومت بالا در برابر تنش ها و فشارهای وارده، دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر حشرات و آفات نیز می باشند. در مقایسه با سازه های چوبی و حتی بتنی، فولاد را می توان به عنوان یک سد غیر قابل نفوذ برای حشرات و آفات مختلف دانست.

▪ مقاومت اسلکت فولادی در برابر رطوبت و تغییرات شرایط آب و هوایی

فولاد در مقابل رطوبت و آب و هوا نیز می تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد. این خاصیت با مقدار کربن موجود در فولاد رابطه داشته و همچنین برای افزایش مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و رطوبت های وارده به سازه می توان فولاد را با روکشی از فلز روی پوشاند. در این حالت سوله تا حد بسیار زیادی در مقابل تغییرات آب و هوایی و میزان رطوبت بالا مصون شده و سازه از زنگ زدگی محفوظ خواهد ماند. همچنین فولاد به علت اینکه رسانای برق بوده می تواند جریان های حاصل از رعد و برق را به زمین منتقل کرده و سازه را از خطرات احتمالی در این زمینه حفظ نماید. موارد بالا به طور خلاصه درخصوص مزایای استفاده از فولاد در اسکلت سازه هایی همچون سوله مطرح شد که می تواند در راندمان و کیفیت بهره برداری از سوله در کاربری های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.