021-4762 0005 info@soole-saz.com

روشنایی سوله بخش مهمی از هزینه های جاری سوله را در بر می گیرد و به طور معمول بین 15 تا 25 درصد هزینه های انرژی را شامل می شود. از آنجایی که هزینه روشنایی برای سوله ها و کارگاه های صنعتی را می توان هزینه دائمی دانست و از طرفی میزان نور و روشنایی در سوله ها بر عملکرد کارکنان تاثیر مستقیم دارد؛ لذا بدیهی است که باید در انتخاب نوع سیستم روشنایی برای سوله ها دقت گردد.

◊ چگونه از نور خورشید به عنوان منبع روشنایی سوله استفاده کنیم؟

نور خورشید یکی از بهترین سیستم های روشنایی برای سوله ها و تمامی محیط های نیازمند نور می باشد. بدیهی است به منظور استفاده بهتر از نور خورشید، جانمایی در و پنجره ها و اندازه آن ها بسیار اهمیت خواهد داشت. پنجره ها باید به شکلی تعبیه شوند که بیشترین میزان نور خورشید را در بیشترین فضای سوله انتشار دهند. استفاده از نور خورشید علاوه بر صرفه جویی در هزینه های برق مصرفی، می تواند موجب افزایش سلامتی کارکنان شده و از احساس خستگی و افسردگی و بی انگیزه شدن آن ها جلوگیری نماید.

استفاده از پوشش های شفاف نورگذر در سقف سوله برای استفاده از روشنایی خورشید در روز

◊ چراغ های سوله ای چه نوع چراغ هایی هستند و ویژگی های آنها چیست؟

استفاده از چراغ های سوله ای موجب گردیده از سیستم ایجاد نور بهره وری بالاتری انجام گیرد. در استفاده از چراغ های سوله ای محاسبه زاویه تابش چراغ بسیار مهم است؛ به نحوی که تاثیر زیادی در راندمان چراغ خواهد داشت. قبلا توان چراغ های سوله ای حدود 90 لومن بر وات بود که اکنون با پیشرفت تکنولوژی LED این توان به 130 تا 140 لومن بر وات رسیده است. این چراغ های ال ای دی بهترین منبع نوری سوله ها به حساب می آیند و با توجه به اینکه قابلیت سفارشی سازی دارند و می توان تمام طیف های نوری را به صورت سفارشی در این نوع چراغ ها در اختیار داشت از قابلیت استفاده بالایی برای شرایط متفاوت نوری برخوردارند. استفاده از چراغ های ال ای دی می تواند مصرف انرژی برق را بین 4 تا 6 برابر کاهش داده و به دلیل عدم نیاز به سیم کشی قوی از هزینه اولیه کمتری نیز برخوردارند. ضمنا ماندگاری این چراغ ها نسبت به چراغ های سوله ای قدیمی بیشتر بوده که باعث کاهش هزینه های جاری به واسطه استفاده از این نوع سیستم های روشنایی می گردد.

◊ ویژگی های چراغ های آویز صنعتی در سوله ها چیست؟

یکی از بهترین گزینه ها در نحوه انتخاب سیستم روشنایی برای سوله ها استفاده از  چراغ های آویز صنعتی 120 وات که از بهره نوری 140 لومن بر وات برخوردارند، می باشد. در ساخت این چراغ ها از پره های آلومینیوم استفاده شده که تبادل حرارتی مناسبی دارند و همچنین جریان مصرفی این چراغ ها کمتر از 600 میلی آمپر بوده که در صرفه جویی در هزینه برق مصرفی بسیار مهم است. در این سیستم روشنایی از نور متمرکز جهت سوله های تولیدی و صنعتی استفاده می گردد و در محیط سوله که این چراغ ها به صورت خطی ردیف می شوند، هر چراغ عرض حدود 5 متر و تا ارتفاع 6 متر را به راحتی پوشش می دهد. از این چراغ ها همچنین در سوله های ورزشی که نیاز به تمرکز بر یک قسمت خاص می باشد، مانند ورزش های رینگی، بیشترین استفاده می شود.

◊ در انتخاب نوع روشنایی سوله به چه نکاتی باید توجه داشت؟

در مورد روشنایی سوله ها باید به نکات مهمی توجه نمود که در ادامه با هم خواهیم دید.

  • ▪ باید دقت کنید که زاویه تابش چراغ های سوله ای در میزان لوکس نور محیط تاثیر مستقیمی دارند.
  • ▪ در مبحث روشنایی سوله باید از محصولاتی استفاده شود که طول عمر بالایی داشته باشند. اگر از چراغ های سوله ای ال ای دی استفاده شود، استاندارد 50 هزار ساعت کارکرد برای این چراغ ها به نحوی که 70 درصد میزان نور دهی آن ها حفظ گردد، مورد استناد خواهد بود. اما در صورت استفاده از تجهیزات غیر استاندارد و قدیمی پس از مدت کوتاهی 20 تا 30 درصد از توان نوردهی آن ها کاسته شده و نیاز به تعویض خواهند داشت که این مورد باعث اعمال هزینه های اضافی خواهد بود.
  • ▪ بدیهی است در انتخاب سیستم های روشنایی برای سوله ها باید هم به هزینه خرید سیستم های روشنایی، هم به هزینه مربوط به برق مصرفی این تجهیزات و هم به هزینه تعمیرات و نگهداری میزان لوکس نوری مورد نیاز سوله با استفاده از تجهیزات انتخاب شده نوری توجه گردد. از سویی این هزینه ها به عواملی مانند ساعت کاری سوله، دمای هوا، کیفیت برق شبکه، نقشه روشنایی کارگاه و میزان نور مورد نیاز بستگی خواهد داشت.
  • ▪ نکته دیگر در انتخاب سیستم روشنایی که کمتر به آن توجه شده است، بهداشت نور می باشد. این نکته بسیار حائز اهمیت است که نوع و کیفیت نور و سیستم های روشنایی که در محیط سوله نصب می شوند به شکل قابل توجهی بر روی راندمان کار پرسنل تاثیر خواهد داشت.
  • ▪ میزان نور و حرارت ایجاد شده توسط سیستم نوری سوله، همچنین جانمایی منابع نوری داخل سوله به نحوی که موجب خیرگی نشوند از اهمیت بالایی برخوردار است.

خیرگی موجب کاهش قدرت دید چشم شده و در کارهایی که نیاز به دقت بالا دارد می تواند راندمان کار پرسنل سوله را به شدت کاهش داده و یا موجب آسیب های جسمی دیگری گردد که خسارت سنگینی را ایجاد نماید.

 

◊ عوامل محیطی تاثیرگذار بر افزایش کیفیت سیستم روشنایی سوله کدامند؟

علاوه بر موارد گفته شده فوق عوامل محیطی دیگری نیز در افزایش کیفیت سیستم نوری سوله اهمیت خواهند داشت. از جمله موارد زیر:

  • ▪ انواع پوشش دیوارها و سقف تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت نوری دارند. نوع و رنگ مواد به کار رفته در دیواره ها و سقف سوله ارتباط مستقیمی با میزان روشنایی سوله دارد؛ به طوری که اگر از رنگ های روشن در دیوار و سقف سوله استفاده شود تا حدود 70 درصد نور تابیده شده به آن ها بازتابیده می شود. اما اگر از رنگ های تیره استفاده گردد میزان بازتاب نور به 10 درصد کاهش خواهد یافت.
  • ▪ ارتفاع پروژکتورهای روشنایی و منابع نوری نیز بسیار حائز اهمیت هستند. بنابراین باید به دقت محاسبه شده تا بیشترین راندمان را داشته باشند و محیط و محدوده روشنایی بیشتری را پوشش دهند.

بدیهی است اگر ارتفاع منابع نوری بیش از حد کاهش یابد، نور حاصله متمرکز شده و محدوده پوششی کمی خواهد داشت و نیاز به تعداد بیشتری منبع نوری خواهد بود و همچنین اگر منابع نوری در ارتفاع زیادی قرار گیرند موجب پخش نور شده و کیفیت نور حاصله پایین آمده و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. در نهایت لازم به ذکر است انتخاب سیستم روشنایی سوله برآیندی از تمامی موارد فوق خواهد بود که نتیجه نهایی آن استفاده از بهترین کیفیت با کمترین هزینه می باشد.