021-4762 0005 info@soole-saz.com

دیوارها را می توان به صورت یک ساختار ممتد، قائم، یکپارچه و محکم تعریف کرد که ضخامت آن ها نسبت به طول و ارتفاع شان کم می باشد (کلیدواژه: دیوارهای سوله). دیوارها وظایف مختلفی دارند که از آن جمله می توان به تفکیک فضاها اشاره کرد که هم می تواند فضاهای داخلی را تقسیم کرده و کارآمد نماید و هم می تواند فضای داخلی را از فضای خارجی جدا کند؛ همچنین نقش تحمل و انتقال فشارها و تنش های وارده را نیز بر عهده دارند و از نظر روانشناختی وظیفه ایجاد احساس امنیت از کارکردهای دیوارها است. در صنعت سوله سازی نیز مانند دیگر سازه ها نیاز به ساخت دیوار به منظور حصول به نتایج فوق الاشاره کاملا وجود دارد. بدین منظور دیوارها در سوله به گونه های مختلفی طبقه بندی می شوند.

◊ انواع دیوارهای سوله کدامند؟

  • دیوارهای حمال یا دیوارهای باربر که وظیفه انتقال تنش های وارده را به زمین دارند. در صنعت سوله سازی از این نوع دیوارها کمتر استفاده می شود و وظیفه انتقال فشار وارده معمولا توسط سازه فولادی انجام می گیرد.
  • دیوارهای خارجی که وظیفه جداسازی فضای داخل را از فضای خارج دارند. این دیوارها به دلیل ایجاد فضای اختصاصی داخلی برای کاربری های مختلف سوله اهمیت زیادی خواهند داشت.
  • دیوارهای داخلی یا دیوارهای حائل که وظیفه تفکیک فضای داخلی سوله را بر عهده دارند. این دیوارها هستند که فضاهای مختلف با کاربری های متفاوت را درون سوله ایجاد کرده و راندمان فعالیت سوله را بالا می برند.
  • دیوار محوطه که وظیفه آن جدا نمودن حریم سوله که شامل مجموعه عرصه و اعیان سوله می باشد را از محیط خارج بر عهده دارد. لازم به توضیح است که محیط خارج می تواند جزء حریم منابع طبیعی و یا تاسیسات شهری باشد. در برخی موارد به جای احداث دیوار محوطه می توان از فنس کشی نیز استفاده نمود. 
  • دیوار های کاذب که برای ایجاد فضاهای داخلی اختصاصی به عنوان پارتیشن و کناف عمل کرده و می توانند فضای داخلی سوله را تقسیم بندی نمایند. این دیوارهای کاذب به علت سرعت در اجرا و تخریب آسان بسیار پر طرفدار هستند.

در تمامی انواع دیوارهای گفته شده نکته اصلی رعایت استانداردهای مربوطه و دقت در زیر سازی دیوار و همچنین تراز بودن دقیق آن است. مصالح مورد استفاده در دیوارها نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند که در ادامه به پاره ای از آن ها اشاره می کنیم.

 

◊ آشنایی با مصالح مورد نیاز در ساخت دیوارهای سوله

▪ ساندویچ پانل چه نوع دیواری است و نقش آن در سازه چیست؟

ساندویچ پانل ها از نوع دیوارهای پیش ساخته هستند. بنابراین در مرحله اول باید به این نکته دقت کرد که ساندویچ پانل ها به عنوان دیوار باربر قابلیت استفاده ندارند. ساندویچ پانل ها معمولا از جنس پلی استایرن و یا پلی یورتان ساخته می شوند و مهمترین خصوصیت آن ها عایق بودن در برابر صدا و حرارت است. ساندویچ پانل ها به صورت نر و مادگی درون یکدیگر قفل شده و در بین قاب های فلزی پروفیل با استفاده از پیچ و مهره، مهار می شوند. این قاب های پروفیل در نقش زیر سازی برای ساندویچ پانل ها عمل می نمایند. ساندویچ پانل ها به عنوان دیوارهای خارجی و یا داخلی قابلیت استفاده دارند.

▪ دیوارهای بلوکی دارای چه ویژگی هایی بوده و انواع آن کدام است؟

دیوارهای بلوکی به دلیل قیمت پایین تر نسبت به ساندویچ پانل ها، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. این دیوارها به دلیل ماهیت مقاومتی ساختار بلوک تا ارتفاع حداکثر 8 متر قابلیت اجرا داشته و باید برای اجرای آن ها از نبشی کشی استفاده شود. بلوک ها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای خصوصیات متفاوتی بوده که از آن جمله می توان به بلوک های سیمانی، سفالی، هبلکس و لیکا اشاره کرد. بلوک های سیمانی که بیشترین کاربرد را در بین بلوک های مختلف دارند نیز به دو گونه تو پر و تو خالی اجرا می شوند. نمونه تو خالی را می توان به نوعی عایق صوتی نیز در نظر گرفت. ملات استفاده شده در ساخت دیوارهای بلوکی از مخلوط سیمان، ماسه و آب است که استحکام مناسبی را برای دیوار ایجاد می کند. این استحکام و هزینه پایین و سرعت اجرا از مزیت های دیوارهای بلوکی به شمار می رود. این دیوارها عموما به عنوان دیوار خارجی سوله استفاده می شوند اما استفاده از آن ها به عنوان دیوار داخلی نیز ممنوعیت ندارد.

▪ ویژگی های دیوارهای آجری چیست و تحت چه کاربری از آن در سوله استفاده می شود؟

این دیوارها در ضخامت های مختلف و با استفاده از آجرهای زرد رنگ سوراخ دار احداث می شوند. دیوارهای آجری نسبت به دیوارهای بلوکی از استحکام بیشتری برخوردار بوده و در برابر انتقال حرارت، مقاومت بالاتری دارند. در ساخت این دیوارها محدودیت 8 متری مانند دیوارهای بلوکی وجود ندارد؛ گرچه با افزایش ارتفاع دیوار، هزینه احداث آن نیز افزایش می یابد. از این دیوارها به عنوان جداکننده استفاده می گردد.

▪ دیوار هبلکس چه نوع دیواری است و ویژگی های آن کدام است؟

این نوع دیوار از بلوک هایی ساخته می شود که فرآیند تولید آن ها با بلوک های سیمانی متفاوت بوده و نوعی بتن هوادار محسوب می شوند. بلوک های هبلکس یا بلوک های ACC از اختلاط و پخت ماسه سیلیسی، سیمان، آهک، پودر آلومینیوم و آب تهیه شده و در نهایت با فشار بخار به عمل می آیند. دیوارهای ساخته شده با این نوع بلوک بسیار سبک و با دوام بوده و در مقابل آتش نیز مقاوم هستند. فرآیند اجرای آن ها بسیار راحت است و به دلیل سبکی، قابلیت حمل و نقل آن ها نیز بسیار زیاد خواهد بود. از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده و با توجه به عایق بودن آن ها میزان مصرف انرژی را به شدت پایین می آورند. این بلوک ها را می توان به راحتی با یک اره به قطعات مورد نیاز برش داد و استفاده نمود.

▪ جنس دیوارهای تری دی پانل چیست و از آنها به چه عنوانی در سوله استفاده می شوند؟

این دیوارها که در دسته دیوارهای پیش ساخته تقسیم بندی می شوند از دو قسمت تشکیل شده اند. یکی هسته دیوار که از جنس یونولیت نسوز و عایق است و دیگری مش یا همان شبکه فولادی که به صورت اتصالات خرپایی به هم متصل شده اند. پس از بتن پاشی بر روی آن ها، سازه دیوار تهیه شده با تری دی پنل از مقاومت بالایی برخوردار خواهد بود. از این نمونه دیوارها می توان هم به عنوان دیوار باربر استفاده کرد؛ هم به عنوان دیوارهای غیر باربر به شکل دیوارهای خارجی و داخلی سوله ها و هم به عنوان دیوارهای محوطه مورد استفاده قرار داد.

 

▪ دیوار درای وال یا دیوار خشک  چگونه ساخته می شود و در کجای سوله قابلیت استفاده دارد؟

این دیوارها از یک لایه گچ که بین دو لایه کاغذ یا مقوا فشرده شده اند تشکیل می شود و به دلیل اینکه در زمان اجرا نیازی به گچ کاری ندارند، به دیوار خشک معروفند. در زمان اجرای این دیوارها از پروفیل ناودانی به عنوان قاب استفاده می شود؛ به گونه ای که ناودانی های افقی در کف و سقف در مقابل یکدیگر کار گذاشته می شوند و ناودانی های عمودی با فاصله مناسب 40 تا 60 سانتیمتری از یکدیگر بین ناودانی های عمودی قرار می گیرند. دیوار پیش ساخته نیز در بین آن ها جای می گیرد. این نمونه از دیوار ها به عنوان دیوارهای جداکننده داخلی مورد استفاده قرار می گیرند و قابلیت باربری را به هیچ عنوان ندارند. اما به دلیل انعطاف بالا در مقابل تنش های حاصل از زلزله بسیار مقاوم هستند. یکی از خصوصیات اصلی این دیوارها وزن بسیار کم آن ها بوده که موجب پایین آمدن محسوس وزن سازه می شود.

در پایان لازم به ذکر است در زمان اجرای هر کدام از انواع دیوارها باید به استانداردهای مربوطه و همچنین آیین نامه 2800 و مباحث 18 و 19 مقررات ملی ساختمان به طور اخص توجه نمود.