021-4762 0005 info@soole-saz.com

پوشش سقف سوله یکی از مهم ترین بخش ها در طراحی و ساخت سوله می باشد که با توجه به کاربری سوله برای ساخت آن از انواع متریال و به گونه های مختلفی استفاده می شود. عموما انواع پوشش های سقف در سوله ها قابلیت عبور نور را ندارند؛ اما در برخی مواقع قابلیت نورگذری در پوشش سقف سوله لحاظ شده که با توجه به نوع سوله کارایی هایی خواهد داشت. یکی از تکنیک هایی که بدین منظور لحاظ می شود، استفاده از پلی کربنات در پوشش دهی سقف سوله است. در این نوشتار سعی داریم تا آنچه را که می بایست در مورد سقف های پلی کربناتی سوله بدانید را بیان کنیم. با ما همراه باشید.(کلیدواژه: روشنایی سقف سوله)

◊ هر آنچه درباره پلی کربنات باید بدانید.

ورق های پلی کربنات که اخیرا در صنعت سوله سازی ایران مورد استفاده قرار می گیرند از خانواده ترمو پلاستیک ها می باشند و علیرغم خاصیت نورگذری که دارند از مقاومت و سختی بالایی نیز برخوردارند؛ به گونه ای که قابلیت ضربه پذیری داشته و می توانند در مقابل ضربات و تنش های وارده تا حد زیادی مقاومت کنند. به همین دلیل می توان آن ها را جزء قطعات نشکن قلمداد کرد و از این رو نسبت به شیشه و فایبرگلاس ارجحیت دارند.

در ساخت سقف سوله های گلخانه ای از پلی کربنات به دلیل شفافیت آنها بیشتر استفاده می شود. با توجه به اینکه پلی کربنات در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید مقاوم است و اجازه عبور آن را نمی دهد؛ بنابراین برای گیاهان و جانوران امن تر است. ضمن اینکه رنگ اجسام در این گونه سوله ها بدون تغییر باقی می ماند. با توجه به الگوهای ساخت آن ها که مشابه روش مورد استفاده برای ورق های گالوانیزه و ساندویچ پانل ها می باشد؛ نحوه اجرای آن ها نیز آسان بوده و مراحل آب بندی در آن ها به سادگی انجام می پذیرد.

 ◊ از پلی کربنات بیشتر برای سقف چه نوع سازه هایی استفاده می شود؟

از ورق های پلی کربنات در هر نوع سازه ای با هر نوع مصالح ساختمانی می توان استفاده کرد؛ اما در صنعت سوله سازی بیشتر به عنوان نورگیر در سوله های دامداری، سوله های فروشگاهی، انبارها و همچنین سالن های ورزشی، پارکینگ ها و از همه مهم تر و پرکاربردتر سوله های گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرند.

◊ ویژگی های ورق های پلی کربنات چیست؟

ورق های پلی کربنات ویژگی ها و مزایایی دارند که به برخی از آن ها در بالا اشاره شد. اما به طور کلی می توان گفت خصوصیات بارز این ورق ها به شرح زیر می باشد: 

▪ کاهش مصرف انرژی

یکی از خصوصیات اصلی استفاده از این ورق های شفاف و ضد ضربه را می توان کاهش هزینه مصرف انرژی به دلیل استفاده بهینه از نور خورشید عنوان کرد که اهمیت فراوانی نیز دارد.

▪ نشکن بودن پلی کربنات

ورق های پلی کربنات را ورق های ضد ضربه می نامند؛ چراکه به راحتی در مقابل ضربات مقاومت می کنند. به همین دلیل قابلیت استفاده بالایی دارند. مقاومت ورق های پلی کربنات در برابر ضربه حدود 240 برابر بیشتر از شیشه با ضخامت مشابه می باشد.

▪ انعطاف پذیر بودن پلی کربنات

 انعطاف پذیر بودن پلی کربنات بدین معنی است که علیرغم مقاومت بالا در مقابل ضربات، قابلیت خمش در حالت سرد را تا حد زیادی حتی با دست دارند و می توان آن ها را به صورت خمیده مورد استفاده قرار داد. این خاصیت موجب گردیده که بتوان از آن ها ورق های موجدار و کرکره ای نیز تهیه کرد.

▪ عایق صوتی و حرارتی پلی کربنات

ورق های پلی کربنات به دلیل دو لایه بودن، عایق صوتی و حرارتی هستند و می توانند در کنترل مصرف انرژی کمک شایانی نمایند. 

▪ قابلیت عبور بالای نور خورشید

قابلیت عبور نور خورشید در ورق های پلی کربنات تا 90 درصد است. این خاصیت به دلیل دو لایه بودن این ورق ها است که آن ها را تا حد زیادی در برابر دما عایق نموده است.

▪ وزن پایین ورق های پلی کربنات

وزن ورق های پلی کربنات در حدود 0.09 وزن شیشه در ابعاد مشابه است. ورق های پلی کربنات به دلیل وزن کمی که دارند موجب می شوند وزن کل سازه سوله به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند.

▪ دامنه وسیع کاربرد پلی کربنات

قابلیت تولید این ورق ها در ضخامت های مختلف از 4 تا 40 میلیمتر این امکان را به وجود آورده که دامنه کاربرد وسیع تری را بتوانند داشته باشند.

▪ قابلیت استفاده از پلی کربنات در هر اقلیم خاص

ورق های پلی کربنات را می توان در تمامی شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار داد. این ورق ها در برابر تغییرات دما از 30 درجه سانتی گراد زیر صفر تا 80 درجه سانتی گراد بالای صفر مقاومت داشته و هیچ آسیبی نخواهند دید.

▪ مقاومت پلی کربنات در برابر اشعه فرابنفش

مقاومت ورق های پلی کربنات در مقابل اشعه مضر فرابنفش خورشیدی از خصوصیات مهم آنها است و استفاده از آن ها به منظور حفظ سلامت افراد قابل توجیه است.

▪ مقاومت بالای پلی کربنات در برابر شعله های آتش 

ورق های پلی کربنات در برابر انتقال و سرایت آتش مقاومت بالایی داشته و تا دماهای بالا مقاوم هستند. بنابراین ضریب ایمنی بالایی دارند. این ورق ها از پارامتر دود زایی بسیار پایینی برخوردار هستند و در صورت بروز پدیده دود زایی با توجه به غیر سمی بودن آن ها مشکل چندانی ایجاد نخواهد شد.

▪ تنوع رنگی بالا در تولید

از نظر زیبایی شناختی نیز ورق های پلی کربنات با توجه به اینکه قابلیت تولید در رنگ های مختلف را دارند، مخصوصا در گلخانه ها و استخرها تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت.

▪ سهولت در اجرا

سادگی و سرعت بالای نصب این ورق ها نیز از مزیت های آن ها به حساب می آید.

با توجه به تمامی موارد فوق الذکر به طور خلاصه می توان گفت: ورق های پلی کربنات یکی از بهترین گزینه ها برای پوشش سقف سوله ها می باشند. استفاده از پلی کربنات موجب کاهش هزینه برق جهت روشنایی سوله در طول روز و کاهش مصرف انرژی جهت گرم و یا خنک نگه داشتن سوله در شرایط مختلف دمایی و آب و هوایی می گردد. همچنین مقاومت بالای پلی کربنات موجب کاهش خسارت در حین حمل و نقل می شود. از طرفی نصب آسان این ورق ها موجب کاهش هزینه نصب به دلیل کاهش زمان انبار داری و سرعت عمل در نصب و نیاز به کارگر کمتر، خواهد شد. این ورق های پلی کربنات به صورت چند جداره ساندویچ پانلی ساخته شده و در هنگام نصب کناره های آن به وسیله نوارهای مخصوصی آب بندی می شود تا هم از ورود آب و انتقال هوا جلوگیری شده و هم سوله را در مقابل تعریق ایزوله نماید. در نهایت با توجه به تمام خصوصیات منحصر به فردی که در بالا گفته شد، استفاده از ورق های پلی کربنات در سقف سوله ها بسیار مقرون به صرفه بوده و می توان به عنوان یک گزینه ای مناسب آن را مد نظر قرار داد

شرکت پلیمر طلایی یزد تنها تولید کننده ورق های پلی کربنات در ایران است جهت بازدید از وبسایت این کارخانه اینجا کلیک کنید