021-4762 0005 info@soole-saz.com

یکی از کارا ترین نوع سازه هایی که بشر تاکنون ساخته است، سوله ها هستند. به همین دلیل از سوله ها به عنوان یک سازه بسیار”practicable” یا کارا مهندسی یاد می شود.  تنوع بالا در ساخت انواع سوله ها باعث شده تا از آنها در شرایط مختلف آب و هوایی و محیطی و به منظور کاربری های متفاوت استفاده گردد. نکته بسیار مهمی که در انتخاب نوع و جنس سوله تاثیر گذار است توجه به توپوگرافی منطقه، نوع کاربرد سوله، شرایط آب و هوایی و اقلیمی، مدت زمان لازم

برای اجرای طرح و همچنین ابعاد( طول، عرض و ارتفاع) مورد نیاز است. بنابراین به طور قطع جنس سوله ها تابع شرایط فوق بوده و بر حسب آنها متفاوت خواهند بود. به همین دلیل با نگاهی در اطراف خود سوله هایی از جنس ورق گالوانیزه و آلومینیوم و یا سوله های آهنی و فولادی یا همان سوله های فلزی و بتنی خواهیم دید. آنچه که در این نوشتار به بررسی آن می پردازیم سوله های بتنی است. این سوله ها به دلیل دارا بودن مزایای بسیار زیادی که دارند باعث شده اند تا مصرف کنندگان عموما این سوله ها را جایگزین سوله های فلزی کنند. برای آشنایی با چند نمونه دیگر از سوله ها مطالب زیر را مطالعه کنید:

◄ آشنایی کلی با ساختارها و انواع سوله های HSS

◄ مقایسه سوله های فولادی و بتنی از نظر زمان ساخت و هزینه

سوله های LSF چه نوع سوله هایی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟

◄ سوله UBM به چه نوع سوله ای گفته می شود و انواع آن کدام است؟

ویژگی های سوله های بتنی

سوله های بتنی با توجه به اینکه از سرعت نصب بالایی برخوردار هستند و در نتیجه راه اندازی پروژه ها در آنها به سرعت انجام می گیرد، لذا بازدهی بالاتری در مدت زمان کمتری دارند و اصطلاحا از راندمان بالاتری برخوردار هستند.

▪ یکی از مزیت های اساسی سوله های بتنی، مقاومت بالای آنها است.

 با توجه به اینکه بتن در مقابل رطوبت و فشار بسیار مقاوم است و حتی با گذشت زمان و در مجاورت رطوبت به دلیل واکنش هیدراتاسیون سیمان و آب در طول زمان به میزان مقاومت آن افزوده می شود؛ بنابراین این سوله ها قابلیت استفاده در اکثر شرایط آب و هوایی و اقلیم های متفاوت را دارا می باشند و برای کاربردهای مختلف و در ابعاد و اندازه های متفاوت قابل اجرا هستند.

▪ برخلاف برخی از انواع دیگر سوله ها قابلیت نصب جرثقیل سقفی در سوله های بتنی وجود داردکه این قابلیت موجب می شود با توجه به نوع معماری سوله، بازدهی آن افزایش یابد و این یکی از مزیت های سوله های بتنی است که موجب وسعت کاربرد این سوله ها می شود.

▪ این نوع سوله ها در مقایسه با سوله های فلزی در مقابل زلزله از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردارند. بنابراین در مناطق زلزله خیز و یا مناطق مرطوب ساخت سوله های بتنی مناسب تر به نظر می رسند.

تصویر سوله بتنی

▪ با توجه به اینکه وزن سوله های بتنی نسبت به سوله های فلزی بیشتر است، لذا در مکان هایی که به دلیل توپوگرافی و اقلیم منطقه نیاز به ساخت سوله های سنگین باشد سوله های بتنی ارجحیت داشته و قابل استفاده تر هستند.

▪ از سوله های بتنی در شرایط اقلیمی مختلف (خشک تا مرطوب)  می توان استفاده کرد. همچنین سوله های بتنی را می توان در ابعاد مختلف و متنوعی ساخت و چنانچه ابعاد بزرگتری مورد نظر باشد فقط کافی است مقاومت بتن را با استفاده از روش های مختلف مانند مسلح کردن بتن افزایش داد.

▪ سوله های بتنی در مقابل اثرات مخرب مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند و این یک مزیت بزرگ برای این گونه سازه ها است که می تواند تنوع استفاده از سوله های بتنی را موجب شود.

▪ سوله های بتنی چه به صورت درجا و چه به صورت پیش ساخته ایجاد شوند، قابلیت ساخت به صورت های مختلف و با دهانه های متعدد را دارا هستند و می توان از آنها به عنوان سوله های انبار، ورزشی، مرغداری، آشیانه هواپیما و تعمیرگاه و غیره استفاده کرد.

در کنار تمامی مزیت های عنوان شده این نکته قابل ذکر است که ساخت سوله های بتنی نسبت به سوله های فلزی به مدت زمان بیشتری نیاز دارند و هنگامی که زمان یکی از پارامترهای اصلی انجام پروژه باشد، مقرون به صرفه نخواهد بود.

◊ مراحل ساخت، نصب و راه اندازی

در طراحی سوله های بتنی باید به این نکته توجه کرد که بر خلاف انواع سوله های دیگر، ساخت، نصب و پیاده سازی این نوع از سوله ها در محل پروژه انجام می شود. بدین معنی که مراحل مختلف بتن ریزی در پارت های جداگانه در محل پروژه صورت می گیرد. همچنین انجام بتن ریزی هر مرحله تابع زمان گیرش بتن در پارت قبلی بتن ریزی است و ساخت دیوارها و ستون ها نیز ملزم به قالب بندی و بتن ریزی در محل است. با این حال می توان سوله های بتنی را نیز به صورت پیش ساخته تهیه کرد و فقط در محل پروژه قطعات از قبل آماده شده را مونتاژ و به هم وصل نمود.

تصویر سوله بتنی

در ساخت سوله های پیش ساخته بتنی، از دو صفحه فلزی مشبک و یک لایه فوم پلی استایرن در بین آنها استفاده می شود که کل صفحات فلزی و فوم بین آنها با یک لایه بتن 4 سانتی متری پوشانده می شود. در این حالت وزن کلی سازه به طور محسوسی پایین می آید و این در حالی است که ویژگی ها و توانایی های بتن را نیز در خود حفظ کرده است و مقاومت خود را در برابر رطوبت و فشار از دست نخواهد داد.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه بتن در صورت یکپارچگی دارای مقاومت بالاتری می باشد بهتر است بتن ریزی در محل پروژه صورت گیرد. اما ناگفته نماند همان طور که گفتیم دیوارهای پیش ساخته بتنی نیز به دلیل نوع طراحی آنها و استفاده از صفحات فلزی تقویت شده در آنها مقاومت بسیار مناسبی خواهند داشت. همچنین این سوله ها پیش ساخته با توجه به اینکه از سرعت عمل بسیار بالاتری برخوردار هستند یک مزیت عمده نسبت به سوله های بتنی درجا به حساب می آیند.

در کل می توان گفت سوله های بتنی اگر چه نسبت به سوله های فلزی قیمت تمام شده بالاتری دارند و قدرت مانور و منعطف بودن طراحی در آن ها کمتر دیده می شود و سرعت کمتری در برپایی آنها خواهیم داشت؛ اما به دلیل مقاومت آنها در برابر رطوبت و فشار و همچنین دوام بیشتر سوله های بتنی در مقابل زلزله، سازه های مناسب تری در صنعت ساخت و ساز سوله به حساب می آیند.

مطالب مرتبط (کلیک کنید)

بیش از 60 درصد هزینه های ساخت سوله ناشی از مقدار فولادی است که برای ساخت اسکلت سوله بکار میرود اگر بدنبال محاسبه وزن فولاد بکار رفته در سوله هستید تا بوسیله آن بتوانید هزینه ساخت سوله را محاسبه کنید اینجا کلیک کنید

برآورد قیمت و هزینه ساخت هر متر مربع سوله در ارومیه