021-4762 0005 info@soole-saz.com

اختراع و ثبت سوله های UBM متعلق به شرکت آمریکایی MIC است. در یک نگاه کلی می توان گفت که سوله های UBM سوله هایی هستند که نیاز به اسکلت ندارند و طراحی آسان و سرعت بالا در تولید و نصب آنها از یک سو با پایین آمدن هزینه ها و از سوی دیگر با قابلیت طراحی های بسیار متفاوت برای هر منطقه ای آن را به یک گزینه مناسب و مورد توجه اقشار مختلف تبدیل کرده است. 

با ما همراه باشید تا هر چه بیشتر با این سوله ها و انواع مختلف آنها آشنا شوید. همچنین نوع کاربری، مزایا و معایب آن را بهتر درک کنید.

◊ سوله UBM چه نوع سوله ای است؟

سوله های یو بی ام سوله هایی هستند که به شکل قوس و یا U ساخته می شوند؛ به همین دلیل به آنها سوله های قوسی می گویند. این سوله ها از ورق های گالوانیزه ای که به روش نورد سرد فرم داده شده و شکل گرفته اند، ساخته می شوند. برای ساخت سوله های UBM   نیازی به اسکلت نیست و بنابراین هزینه ساخت و طراحی آنها بسیار ساده است.

سوله های UBM را می توان:

  • یک- مستقیما بر روی فونداسیون ساخت.
  • دو- یک طرف سوله بر روی دیوار و طرف دیگر بر روی فونداسیون قرار داد.
  • سه-  و یا هر دو طرف را بر روی دیوار بنا کرد.

با این شرایط انواع مختلفی از سوله های UBM ساخته می شود.

پانل های گالوانیزه ای که با روش نورد سرد به شکل قوسی در آمده اند، در محل پروژه در کنار هم ردیف شده و به نوعی دوخته می شوند. این ساختارهای قوسی شکل به هم تنیده شده و تشکیل سازه ای بسیار مقاوم را می دهند. تشکیل چنین سازه ای مستلزم دقت بالا در مرحله مونتاژ و نصب ورق های UBM است.

با توجه به اینکه قطعات ساخت سوله های UBM به نوعی پیش ساخته محسوب می شوند؛ بنابراین قدرت مانور در اندازه و سایز این سوله ها بسیار بالاست و کاربردهای بسیار متنوعی برای آنها وجود دارد. اما با در نظر گرفتن این نکته که طول ورق های فرم داده شده برای حمل و نقل مناسب نیستند؛ در زمان مونتاژ باید قطعات سوله توسط ماشین آلات مربوطه به محل پروژه منتقل شوند و این مسئله باعث می شود که از این نوع سوله ها در مساحت های کم به دلیل عدم صرفه اقتصادی استفاده نشود.

◊ انواع سوله های یو بی ام

سوله های UBM بر اساس نوع کاربری و شکل به گونه های متفاوتی تقسیم می شوند: 

  •  به عنوان مثال سوله های Q سوله هایی هستند که کاملا بر روی فونداسیون ساخته می شوند و قوس سوله از محل برخورد با زمین و از روی فونداسیون شروع می شود. این نمونه سوله ها به دلیل عدم نیاز به ساخت دیوار از صرفه اقتصادی بالاتری برخوردار هستند.
  •  برعکس سوله های Q، سوله های UBM از نوع R هستند که هر دو طرف سوله بر روی دیوار و یا ستون قرار می گیرد. این نوع سوله ها دارای ارتفاع بیشتری نسبت به سوله های Q بوده و بیشتر در پروژه هایی که ارتفاع برای آنها ملاک اصلی و تعیین کننده است، استفاده می شوند.
  •  نوع حد وسط سوله ها نیز وجود دارد که تنها یک طرف آنها بر روی فونداسیون قرار گرفته و طرف دیگر بر روی دیوار می باشد. این نوع سوله ها به نام سوله های UBM از نوع T معروف هستند.
  •  سوله های یو بی ام نمونه هایی دیگری معروف به S، A و P نیز دارند که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی را دارا بوده و در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

در طراحی و انتخاب مدل سوله ها علاوه بر نوع کاربری سوله ها که تاثیر مستقیم بر روش ساخت آنها دارد، موقعیت مکانی آنها نیز در انتخاب نوع سوله بسیار موثر است. همچنین طول، عرض و ارتفاع سوله، مقدار بار برف سالانه، میزان سرعت باد و توپوگرافی منطقه و شرایط اقلیمی به شدت بر طراحی و انتخاب نوع سوله UBM تاثیر گذار بوده و نقشه کلی سازه بر اساس مطالعات انجام گرفته بر روی تمامی موارد ذکر شده، طراحی می گردد. 

◊ کاربردهای سوله های UBM

سوله های UBM همان گونه که قبلا گفته شد بدون اسکلت ساخته می شوند. پانل های مورد نیاز با توجه به طراحی های انجام شده در نرم افزار های کامپیوتری و به روش نورد سرد در دو مرحله ساخته می شوند و در محل پروژه مونتاژ و نصب می گردند. با توجه به اینکه در فرآیند نصب پانل ها از ستون، تیرآهن و خرپا و … استفاده نمی شود؛ لذا مرحله نصب و مونتاژ با سرعت بالا انجام خواهد گرفت. سوله های UBM کاربردهای نظامی، صنعتی، تجاری و کشاورزی متفاوتی دارند.

  •  به عنوان مثال در فعالیت های نظامی از این سوله ها به عنوان آشیانه هواپیما، بالگرد، تانک و انبار مهمات و سوله کمپ های نظامی استفاده می شود.
  •  در فرآیندهای صنعتی از سوله های UBM به عنوان انبار صنعتی و یا سالن تولید می توان استفاده کرد.
  • در فرآیندهای تجاری، سوله های UBM  به عنوان سوله های بازار میوه و تره بار و سوله های فروشگاهی، تعمیرات خودرو، رستوران، انبار و سالن های ورزشی قابل استفاده هستند.
  •  همچنین در فعالیت های کشاورزی نیز به عنوان سوله های مرغداری و گاوداری، یا سالن های پرورش قارچ و یا سیلوی ذخیره و فرآوری گندم و غلات قابل استفاده هستند.

بدیهی است موارد مطرح شده تنها بخشی از کاربردهای سوله های UBM هستند.

◊ مزایای سوله های یو بی ام

1-کاهش هزینه ها در تولید نهایی سوله های UBM

با توجه به سرعت ساخت این نوع سوله ها و عدم نیاز آنها به اسکلت اولیه، کاهش زمان ساخت و در نتیجه کاهش هزینه های نهایی را در پی خواهد داشت؛ به شکلی که تا 40 درصد نسبت به سوله های سنتی و یا پیش ساخته مقرون به صرفه تر هستند.

2- مقاومت بالای سوله های UBM

سازه های قوسی UBM به دلیل شکل هندسی و نوع ساخت خود از نظر مکانیکی و فیزیکی بسیار مقاوم بوده و به شرط رعایت استانداردهای ساخت و ساز بتن در فونداسیون اولیه در مقابل زلزله هایی تا 7 ریشتر پایدار می ماند. همچنین این سوله ها در برابر بارها و تنش های وارده عمودی مانند برف و باران و تنش های افقی مانند باد و طوفان نیز مقاومت بسیار بالایی دارند که در صنعت سوله سازی یک مزیت بسیار مهم محسوب می شود. (طبق بررسی های مهندسی شده سوله های UBM در برابر طوفان و بادهای شدید تا 250 کیلومتر بر ساعت مقاوم هستند.) از سویی دیگر سوله های UBM از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و اصطکاک برخوردارند و به نوعی سازگار با محیط زیست می باشند.

 

تصویر سوله UBM
تصویر شماره یک یک سوله UBM درحال ساخت

3- انعطاف پذیری و تنوع بالا در ساخت سوله های UBM

سوله های یو بی ام توانایی طراحی های متفاوت را داشته و با عرض دهانه های مختلف و ارتفاع های متفاوت ( عرض آنها می تواند از 10 متر تا 20 متر متغیر باشد و ارتفاع این سوله ها از 5 متر تا 12 متر قابلیت اجرایی دارند.) به شرط توجیه اقتصادی قابل استفاده هستند.

4- هزینه پایین نگهداری سوله های UBM

با توجه به مقاومت بالای ورق های گالوانیزه در برابر آب، آتش و اکسیداسیون، هزینه نگهداری دوره ای سوله های UBM نسبت به سایر سازه های مشابه بسیار کمتر است.

◊ معایب سوله های  UBM 

در کنار تمامی محاسن ذکر شده، سوله های UBM نیز همانند هر سازه دیگری دارای معایبی است. در ادامه به بررسی این عیوب می پردازیم. 

1- محدودیت های اجرایی سوله های یو بی ام یکی از معایب این نوع سوله هاست.

عدم امکان نصب جرثقیل های سقفی یکی از معایب اصلی سوله های UBM می باشد. همچنین عدم توجیه اقتصادی در مساحت های کم، محدودیت هایی را در انتخاب این نوع سوله ها برای کارفرمایان ایجاد می کند.

2- انتقال سوله UBM به مکانی دیگر امکان پذیر نیست.

با توجه به اینکه پانل ها به هم دوخته شده اند و با در نظر گرفتن این نکته که قوس ورق ها امکان بارگیری آنها را محدود می سازد؛ لذا امکان دمونتاژ کردن سازه و انتقال آن به محلی دیگر وجود ندارد.

 

تصویر یک سوله UBM حین ساخت
سوله یوبی ام درحال نصب بر روی فونداسیون

3-  میزان هدر رفت انرژی در سوله های UBM بالاست.

سازه های UBM دارای تبادل حرارتی و انرژی بالایی هستند و موجب افزایش مصرف انرژی در تابستان و زمستان می گردند. درصورت استفاده از عایق های پلی یورتان به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی، سازه قابلیت استفاده کشاورزی خود را به دلیل اینکه فوم های پلی یورتان قابلیت ضد عفونی شدن را ندارند از دست خواهد داد. در پایان لازم به ذکر است چنانچه با توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی نسبت به انتخاب نوع سوله اقدام گردد، نتیجه کار مطلوب خواهد بود.