021-4762 0005 info@soole-saz.com

رنگ یکی از مواردی است که برای حفاظت سازه فولادی سوله در برابر خوردگی و شرایط مختلف جوی مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ با توجه به اینکه تمام منافذ موجود در سازه را می پوشاند به طور کلی می تواند ارتباط فولاد را با محیط خارج قطع نموده و مانع از فرسودگی و آسیب دیدگی سازه شود. (موضوع: رنگ مورد استفاده در سوله سازی) رنگ هایی که برای سوله استفاده می شوند عموما آلکیدی بوده و حاوی رنگدانه هایی با ترکیب کرومات روی، فسفات روی و یا رنگدانه های دیگری همچون پلی پورتان و رنگ اپوکسی هستند که از سازه در برابر خوردگی محافظت می کنند. این رنگ ها معمولا در محیط های اسیدی و قلیایی از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و زمانی که عمل رنگ آمیزی با استفاده از قلم مو انجام گیرد به دلیل نفوذ بهتر بر روی سطوح و خلل و فرج سازه، چسبندگی بسیار بالاتری خواهند داشت. بنابراین می توان گفت که این نوع رنگ ها با توجه به دارا بودن خصوصیاتی همچون قابلیت چسبندگی بسیار زیاد به سطوح فلزی و مقاومت بالا در برابر خوردگی و شرایط جوی، استفاده از آنها توجیه مناسبی دارد.

◊ نکات قابل توجه در رنگ آمیزی اسکلت سوله

برای استفاده از رنگ های سوله باید سطح مورد نظر عاری از هرگونه آلودگی باشد. یعنی تمامی گرد و غبار و املاحی که ممکن است بر روی سطوح وجود داشته باشد باید تمیز شود. همچنین رنگ باید به صورت یکدست بوده و برای رقیق کردن آن بهتر است از تینر استفاده شود. (موضوع: رنگ مورد استفاده در سوله سازی) در زمان رنگ آمیزی باید دقت داشت که محیط دارای تهویه مناسب باشد. وجود تهویه هم از نظر سلامت فرد و هم از لحاظ مدت زمان خشک شدن رنگ موثر است. با توجه به قابلیت اشتعال رنگ، بهتر است از حرارت و شعله مستقیم دور نگه داشته شود؛ حتی بهتر است در زمان تابش مستقیم خورشید و دمای هوای بالا از عملیات رنگ آمیزی خودداری گردد. ضمنا باید توجه داشت چنانچه رنگ با چشم تماس پیدا کرد حتما با آب سرد شسته شود.

برای مطالعه مقاله در رابطه با فرمول میزان رنگ مصرفی در صنعت سوله سازی اینجا کلیک کنید

◊ رنگ های آلکیدی سوله به چند دسته تقسیم شده و انواع آن کدام است؟ (موضوع: رنگ آمیزی اسکلت سوله)

رنگ های آلکیدی سوله به دو دسته رنگ های آستری و رنگ های رویه تقسیم می شوند که در ادامه به برخی از خصوصیات آن ها اشاره می کنیم.

▪ رنگ های آستری آلکیدی فسفات روی (موضوع: رنگ آمیزی اسکلت سوله)

از رنگ های آستری آلکیدی فسفات روی در سازه های فلزی و به منظور جلوگیری از خوردگی استفاده می شود که این خاصیت به دلیل وجود رنگدانه های فسفات روی در این نوع از رنگ ها است. برای رنگ آمیزی سوله با این نوع آستری معمولا از قلم مو استفاده می شود که باعث ایجاد چسبندگی بیشتر شده و مقاومت سازه را در برابر عوامل جوی بالاتر می برد. از این آستری بیشتر در محیط هایی که گاز سولفور وجود دارد استفاده می گردد. در چنین محیط هایی این نوع رنگ کاربرد بسیار بهتری نسبت به آستری های اکسید سرب دارند.

▪ رنگ های آستری آلکیدی کرومات روی (موضوع: رنگ آمیزی اسکلت سوله)

این نمونه از رنگ های آستری نیز مانند نمونه فسفات روی با توجه به رنگدانه و پگمنت های کرومات روی از خوردگی فلز جلوگیری کرده و مانع کاهش مقاومت سازه می گردند. رنگ های آستری را بهتر است به وسیله قلم مو بر روی سطح فلز قرار داد؛ زیرا فشار حاصل از قلم مو باعث چسبندگی بیشتر رنگ به سطح فلز شده و همچنین موجب تسهیل ورود و نفوذ رنگ در خلل و فرج موجود در سطح سازه خواهد شد و مقاومت سازه را در برابر خوردگی افزایش خواهد داد. آستری های کرومات روی توانایی استفاده در محیط های بسیار مرطوب مانند محیط های دریایی را دارند؛ اما نه به صورت غوطه ور در آب. ضمنا با توجه به وجود کرومات روی دارای ته رنگ زرد بوده و سمی هستند. بنابراین در استفاده از این نمونه رنگ های آستری باید دقت کافی و مراقبت های لازم را انجام داد.

▪ رنگ های رویه آلکیدی مات

این رنگ ها بر پایه رزین آلکید تهیه می شوند و هم به عنوان رنگ رویه و هم به عنوان رنگ آستری برای رنگ رویه براق قابلیت استفاده را دارند. اینگونه از رنگ ها را می توان بر روی تمامی سطوح از فلزی تا بتنی و گچی استفاده کرد. همچنین برای رنگ آمیزی می توان از قلم مو و یا اسپری هوا و غلطک استفاده نمود. قابلیت اصلی رنگ های رویه آلکیدی مات، خشک شدن سریع آن ها است. بهترین کاربرد این رنگ ها در محیط های اسیدی ضعیف بوده و همچنین در محیط های معمولی سازه ها نیز کاربرد بالایی دارند.

▪ رنگ های رویه آلکیدی براق

این رنگ ها نیز مانند رنگ های مات بر پایه رزین آلکیدی ساخته می شوند؛ اما تنها به عنوان رنگ رویه قابلیت استفاده را دارند. علاوه بر جنبه حفاظتی و مقاومتی که مانند سایر رنگ ها دارند، جنبه زیبایی نیز در آن ها لحاظ شده است. همانند رنگ های مات برای استفاده از آن ها می توان از قلم مو،  اسپری هوا و غلطک استفاده کرد. سرعت خشک شدن این رنگ ها بستگی به مواد رنگی محلول در آن ها دارد که طیف رنگی وسیعی را به وجود می آورد. رنگ های براق را نیز می توان برای تمامی سطوح چه فلزی و چه بتنی و گچی استفاده کرد.

▪ ضد زنگ

ضد زنگ که به آن پرایمر آلکیدی نیز گفته می شود، برای استفاده بر روی سطوح فلزی ساخته شده و دارای قابلیت ضد خوردگی می باشد. قابلیت اصلی ضد زنگ، چسبندگی بالا و دوام طولانی و پوشانندگی مناسب و خشک شدن سریع آن است.

◊ ضخامت لایه رنگ در سازه فولادی سوله چقدر باید باشد؟

ضخامت رنگ در سوله به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد. در ادامه در 4 گروه آب و هوایی مختلف به بررسی آن خواهیم پرداخت. 

▪ ضخامت لایه رنگ در محیط های معتدل

در محیط های معتدل با رطوبت نسبی کمتر از 50 درصد، ضخامت رنگ بر روی سطح سازه چه به صورت توکار و چه روکار باید در حدود 40 میکرون باشد. به طور کلی در محیط های بسته اما به صورت روباز به 40 میکرون رنگ آستری الکیدی و 40 میکرون رنگ رویه آلکیدی نیاز است. در محیط های باز و در معرض شرایط جوی به 40 میکرون رنگ آستر آلکیدی، 40 میکرون لایه میانی آلکیدی و 40 میکرون رویه آلکیدی نیاز است. (موضوع: رنگ مورد استفاده در سوله سازی) همچنین در محیط های معتدل برای قطعات فولادی کار شده در داخل دیوارها و یا نازک کاری نیاز به 40 میکرون ضد زنگ نیز است.

▪ ضخامت لایه رنگ در محیط های سخت

در محیط های سخت که رطوبت بیشتر از 80 درصد است و دارای اتمسفر صنعتی هستند، ضخامت رنگ را می توان در محیط های باز تا 60 میکرون نیز در نظر گرفت. بدین ترتیب که از 60 میکرون آستر اپوکسی غنی از روی، 60 میکرون اپوکسی برای لایه میانی و 60 میکرون اپوکسی پلی یورتان برای رویه کار استفاده کرد.  در حالیکه در محیط های بسته و به صورت روباز ضخامت هر سه لایه بایستی 40 میکرون باشد و برای قطعات فولادی کار شده در دیوار و یا نازک کاری بایستی از 40 میکرون آستر اپوکسی غنی از روی استفاده کرد.

▪ ضخامت لایه رنگ در محیط های بسیار سخت و ساحلی

در محیط های بسیار سخت که علاوه بر شرایط فوق گاز کلر هم در محیط وجود دارد، باید ضخامت لایه رنگ در محیط های بسته و به صورت روباز بدین شرح باشد: 60 میکرون آستر اپوکسی غنی از روی، 60 میکرون میانی اپوکسی و 60 میکرون رویه اپوکسی پلی یورتان.  همچنین برای قطعات فولادی کار شده در دیوارها و یا نازک کاری به 40 میکرون آستر اپوکسی غنی از روی و 40 میکرون رویه اپوکسی نیاز است.

▪ ضخامت لایه رنگ در محیط های معمولی 

در محیط هایی که معمولی بوده و از سوله به عنوان انبار استفاده می شود، می توان از یک لایه 20 میکرونی رنگ استفاده کرد.

رنگ آمیزی لایه نهایی

بدیهی است برای تعیین ضخامت لایه رنگ و پوشش پرایمر به تجهیزات خاصی نیاز است که با استفاده از یک گیج مغناطیسی و در محل های متفاوت اندازه گیری می شود. نکته مهم این است که در هر کدام از اندازه گیری ها نباید ضخامت لایه رنگ کمتر از 80 درصد میزان مورد نیاز باشد.