021-4762 0005 info@soole-saz.com

بچه سوله سازه ای است مشابه با سوله که در کنار سوله مادر و چسبیده به آن طراحی و ساخته می شود که در بعضی موارد با سوله دو قلو و یا چند قلو اشتباه گرفته می شود. این سازه، فضایی را در اختیار کاربر و خط تولید سوله اصلی قرار می دهد تا برخی فرآیند ها را که می توان از فرآیند تولید جدا نمود و یا اصولا نیاز به جداسازی وجود دارد را به این مکان منتقل کنند.  سوله جانبی را می توان هم در حین ساخت سوله اصلی طراحی و اجرا نمود و هم پس از پایان ساخت سازه اصلی به عنوان سازه ای جداگانه آن را اجرا کرد. از نظر نحوه طراحی و ساخت، بچه سوله به چهار روش تک شیب یک طرفه و تک شیب دو طرفه، دو شیب یک طرفه و دو شیب دو طرفه ساخته می شود که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

◊ مزایای بچه سوله چیست؟

این سوله ی کوچک با توجه به ساختار و جایگاه استفاده از آن دارای خصوصیات منحصر به فردی بوده که وجود آن را در بسیاری از صنایع و کارگاه های تولیدی توجیه می کند.

  • ▪ یکی از مزایای این سوله کوچک عدم نیاز به طراحی در زمان اولیه ساخت سوله می باشد. همان گونه که در بالا اشاره شد ب سوله را می توان در هر زمان که نیاز به وجود آن احساس شد به سازه اضافه نمود؛ بدون آنکه خللی در روند و ساختار سازه اصلی ایجاد نماید.
  • ▪ این سوله کوچک در دیوار کناری با سوله مادر مشترک است و این بدان معنی است که سازه بچه سوله را نمی توان یک سازه جداگانه در نظر گرفت؛ بلکه مجموعه سوله و سوله جانبی تشکیل یک سازه واحد با عکس العمل واحد در برابر تنش های وارده را می دهند. این ساختار حتی می تواند به عنوان کمک برای تحمل تنش های وارده به سوله مادر عمل نموده و بار وارده را کاهش دهد.
  • ▪ این سازه جانبی را در حالتی می توان به عنوان بچه سوله نامید که حداکثر ابعاد آن تا 60 درصد سوله اصلی باشد؛ در غیر این صورت با یک ساختار دیگر به نام سوله دو قلو مواجه خواهیم بود.
  • ▪ در مواقعی می توان این سازه را بدون دیوار ساخت و تنها با یک سقف شیب دار پوشاند و ایجاد یک سایبان نمود. در واقع همیشه لازم نیست که بچه سوله را یک سوله کوچک شده با تمام جزئیات در نظر گرفت.
  • ▪ این سوله کوچک را می توان در هر دو طرف سوله مادر ساخت و یا تنها در یک طرف آن احداث نمود.
  • ▪ اندازه دهانه این سازه معمولا با توجه به ابعاد سوله اصلی تعیین می گردد و عموما بین 10 الی 15 متر می باشد. 

◊ بچه سوله چه کاربردهایی دارد؟

بچه سوله کاربردهای متفاوتی دارد و بسته به نیاز می توان از آن استفاده های متعددی نمود. به عنوان مثال:

  • ▪  می توان از آن به عنوان انبار استفاده کرد. بدین ترتیب که می توان آن را در ابتدای خط تولید سوله قرار داد و از آن به عنوان انبار مواد اولیه استفاده نمود و یا آن را در انتهای خط تولید جانمایی کرد و از آن به عنوان انبار محصولات نهایی بهره برداری کرد.
  • ▪ همچنین می توان از آن به عنوان تفکیک فعالیت های مختلف سوله استفاده کرد. مثلا آن را به آزمایشگاه تبدیل کرد و یا از آن به عنوان تعمیرگاه قطعات، لوازم و ماشین آلات استفاده نمود. 
  • ▪ در صورتی که در ساخت ب سوله فقط از یک سقف شیب دار استفاده گردد، می توان از آن به عنوان پارکینگ ماشین الات سبک و سنگین بهره جست.
  • ▪ حتی می توان از آن به عنوان سوله های مدیریت بحران نیز استفاده کرد.

◊ انواع بچه سوله ها کدامند و ویژگی های هر یک چیست؟

همان گونه که در ابتدای کلام مطرح شد، بچه سوله دارای انواع مختلفی است که در اینجا هر کدام از آن ها را مورد بررسی اجمالی قرار می دهیم.

• بچه سوله تک شیب یک طرفه چه نوع سازه ای است؟

این سازه از یک طرف به دیوار اصلی سوله چسبیده و دارای دیوار مشترک طولی با سوله مادر است. همچنین دارای سقف شیب دار یک طرفه نیز می باشد. در اصل مشابه یک سوله است که در جهت طولی به دو نیم تقسیم شده باشد. در این نوع از بچه سوله ها اگر دیوار کناری اجرا نگردد و فقط ستون های لازم برای نگه داشتن سقف ساخته شوند، معمولا جنبه سایبان داشته و یا به عنوان پارکینگ خودرو از آن ها استفاده می شود.

• بچه سوله تک شیب دو طرفه چیست؟

در این حالت سوله مادر از هر دو طرف دارای یک بچه سوله با مشخصات تک شیب یک طرفه است که می توانند در ابعاد و اندازه با هم متفاوت باشند. در این ساختار هر دو دیوار جانبی سوله مادر با دیوارهای طولی بچه سوله ها در دو طرف مشترک است و این اشتراک در دیوارها موجب افزایش مقاومت کل سازه در برابر تنش های وارده خواهد شد.

• بچه سوله دو شیب یک طرفه چه ویژگی هایی دارد؟

در این نوع از سازه معمولا یک سوله با ابعاد حداکثر 60 درصد ابعاد سوله مادر در یک سمت آن به صورتی ساخته می شود که دارای یک دیوار طولی مشترک باشد. این بچه سوله در کنار سوله اصلی و با سقف شیب دار دو طرفه طراحی و ساخته می شود که کاربردهای متفاوتی دارد و می توان با ایجاد مسیر عبور و مرور در بین بچه سوله و سوله مادر، از آن استفاده های زیادی کرد.

• بچه سوله دو شیب دو طرفه کدام است؟

در این حالت نیز مشابه حالت تک شیب دو طرفه، سازه بچه سوله با مشخصات سقف شیبدار دو طرفه در دو سمت سوله مادر احداث می شود که در این نمونه هم می توان ابعاد هر دو را مشابه و یا متفاوت در نظر گرفت.

◊ چه زمانی باید اقدام به ساخت بچه سوله کرد؟

همان گونه که گفته شد ساخت سازه بچه سوله هم زمان با سوله مادر الزامی نیست و می توان ساخت آن را به زمان دیگری موکول کرد. اما زمان ایده آل برای ساخت بچه سوله همزمان با ساخت سوله اصلی است؛ چرا که در آن زمان با توجه به عملیات سازه ای در حال اجرا از برخی هزینه ها کاسته خواهد شد و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد. در صورتی که امکان ساخت هم زمان وجود نداشته باشد، بهتر آن است که در طراحی اولیه سوله دقت لازم برای جانمایی بچه سوله در زمان آتی را داشت. در نهایت باید گفت ساخت سوله کوچک در کنار سوله اصلی بستگی کامل به نیاز سوله اصلی و کاربری آن خواهد داشت.