021-4762 0005 info@soole-saz.com

◊ وال پست چیست؟

در ابتدا لازم است تعریفی از وال پست ارائه داده و وظایف آن را در سازه متذکر شویم. همان گونه که می دانید دیوارها ساختارهای محکم و یکپارچه ای هستند که معمولا از آجر، بتن، فلز، چوب و یا سنگ ساخته می شوند و وظیفه آن ها در درجه اول تفکیک فضاها و همچنین انتقال بارها و فشارهای عمودی به زمین است و نقش بسیار مهمی در مقاوم سازی سازه ها دارند.وال پست ها که ساختارهایی غیر سازه ای به حساب می آیند و الزام استفاده از آن ها فقط با نظر مهندس ناظر پروژه و بر اساس آیین نامه های مربوطه می باشد، به نوعی نگهدارنده دیوارها به حساب می آیند و باعث می شوند که دیوار با اسکلت سازه درگیر شده و با به هم تنیده شدن دیوار و اسکلت، مقاومت سازه و دیوارها مخصوصا در مقابل باد و زلزله افزایش یابد. وال پست ها معمولا از جنس فلزی بوده و نوع فلز آن ها معمولا پروفیل نبشی یا ناودانی و یا قوطی است. اما نوع بتنی آن ها نیز در برخی موارد و با نظر مهندس ناظر پروژه استفاده می گردد. وال پست ها در فاصله های یکنواخت و مشخص و در طول های یکسان اجرا شده و موجب یکپارچه عمل نمودن دیوار در برابر تنش ها می شوند وال پست ها در ساخت سوله

◊ نقش وال پست ها در سوله چیست؟

وال پست ها در طراحی و ساخت سوله ها از اجزاء اصلی به حساب می آیند که استفاده نکردن از آن ها می تواند عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد. ساختار وال پست معمولا به صورت یک تیر و ستون طراحی می شود. این ساختار، تشکیل قاب ها و یا فریم هایی را می دهد که در انتهای سازه سوله با دیوار پوشش می یابند. به عبارت دیگر می توان گفت وال پست ها در سوله به نوعی ستون های فرعی هستند که در ابتدا و انتهای سوله و در مکان هایی که نصب می شوند سطح بادگیر ستون های اصلی را کاهش داده و به عنوان یک حمایت برای دیوارهای پیرامونی سوله در مقابل نیروی باد و زلزله عمل کرده و این تنش ها را به اسکلت فلزی سوله و نهایتا به زمین انتقال می دهند و موجب عدم تخریب و آسیب دیدگی دیوارها می گردند. علاوه بر ایجاد یکپارچگی بین دیوار و سازه توسط وال پست ها می توان به این موضوع نیز اشاره کرد که اجرای وال پست ها یا همان دیوارهای نگهدارنده و حامی موجب می گردند تا دهانه های کوچک تری ایجاد شده که نتیجه آن مقاومت بهتر دیوار در برابر تنش ها می باشد.

◊ وال پست ها از نظر شکل به چند دسته تقسیم می شوند؟

وال پست ها از نظر شکل به طور کلی به دو دسته افقی و عمودی تقسیم می شوند. نوع عمودی وال پست ها در دهانه های بزرگ از روی تیر پایین به زیر تیر بالا جوش داده شده و تشکیل یک قاب را می دهند و نوع افقی آن بر اساس استانداردهای موجود و در دیوارهایی با ارتفاع بیش از 3.5 متر اجرا می گردد. بدیهی است رعایت استانداردها و دستورالعمل های مقررات ملی ساختمان و آیین نامه 2800 در این خصوص الزامی است.

تصویر وال پست سوله

◊ در اجرای وال پست ها از چه مصالحی استفاده می شود؟

وال پست ها از لحاظ مصالح نیز به دو گروه فلزی و بتنی تقسیم می شوند؛ که در نوع بتنی آن، وال پست ها با استفاده از مصالح بنایی و بتن و اتصال آن ها به تیرها و ستون ها اجرا می شود و در نوع فلزی آن با استفاده از مصالح فلزی مانند نبشی اجرا می گردند. تا انتها با ما در سوله ساز همراه باشید.

◊ نوع مهار و اتصالات به کار رفته در وال پست ها چگونه است؟

در وال پست ها از نظر نوع مهار به دیوار و اتصالات آن ها تقسیم بندی هایی وجود دارد. به عنوان مثال:

  • ▪ وال پست هایی که با نبشی کشی اجرا می شوند.
  • ▪ وال پست هایی که با میلگرد به دیوار و ستون متصل می شوند.
  • ▪ و یا نمونه ای که توسط تسمه های فلزی به ستون ها متصل می گردد.

در برخی موارد مهار دیوار به وسیله تعبیه میلگرد در ستون های کناری و یا کف سازه سوله انجام می شود.

 

◊ نحوه اجرای وال پست در سوله به چه صورت است؟

نوع اتصال ساختار وال پست به اجزاء سوله به شکلی است که در قسمت بالا و انتهای متصل به فریم از اتصال لوبیایی استفاده می شود و در قسمت پایین و بر روی فونداسیون به صورت مفصل متصل می شوند. البته اگر فونداسیونی برای وال پست وجود نداشته باشد می توان آن را مستقیما بر روی شوناژ قرار داد. در سازه های فلزی باید اتصال تیر و ستون وال پست را از طریق جوشکاری انجام داد. شایان توجه  است در صورت عدم اجرای وال پست برای سوله ها احتمال تخریب دیوارها در هنگام زلزله و طوفان بسیار زیاد می باشد.وال پست ها در ساخت سوله

مراحل ساخت سوله را در اینجا بخوانید

◊ در طراحی و اجرای وال پست ها به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • ▪ معیارها، جزئیات و اتصالات قطعات افقی و قائم برای مهار دیوارها باید بر اساس آیین نامه 2800 استاندارد طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، رعایت و در نظر گرفته شود. بر اساس این آیین نامه در دیوارهای با طول بیشتر از 6 متر و یا دیوارهای با طول بیشتر از 40 برابر ضخامت دیوار باید از وال پست استفاده شود.
  • ▪ دیوارهای داخلی یا تیغه هایی که ارتفاع بیشتر از 1.8 متر دارند باید به نحوی به طور کامل مهار شوند.
  • ▪ حداکثر ارتفاع دیوارهای غیر سازه ای از کف نباید بیشتر از 3.5 متر باشد. اگر این ارتفاع بیشتر باشد باید با وال پست های افقی مهار شود.
  • ▪ لبه های بالایی دیوار های غیر سازه ای باید با کلاف فولادی مهار شود. همچنین لبه های قائم آن ها نیز باید مهار گردد.
  • ▪ حتما باید در بالا و پایین تیرهای محل قرار گرفتن وال پست ها از بیس پلیت استفاده نمود. این بیس پلیت ها باید قبل از بتن ریزی جانمایی شوند و نباید پس از آن توسط میخ های کوتاه 3 سانتی متری در محل مورد نظر قرار داده شوند.
  • ▪ سعی شود حداقل پروفیل مصرفی برای وال پست ها نبشی شماره 5 باشد. همچنین نبشی ها باید به صورت کاملا عمود و شاقول و در یک راستا قرار گیرند. از سویی جوشکاری نبشی به قطعات اتصالی باید به صورت کاملا صحیح و درست انجام شود.
  • ▪ باید دقت شود در اجرای کلاف افقی حتما از نبشی استفاده گردد؛ چراکه استفاده از میلگرد به جای نبشی موجب افت کیفیت کار خواهد شد. همچنین نبشی های افقی و قائم باید به صورت پشت به پشت اجرا شوند تا از کیفیت بهتری برخوردار گردند.