021-4762 0005 info@soole-saz.com

همان گونه که می دانید سوله ها کاربردهای متفاوتی دارند و بنا به نوع کاربری آنها فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در اجاره یا خرید آنها نیز متفاوت خواهند بود. می توان گفت در بسیاری موارد هدف از اجاره سوله استفاده از آن به عنوان انبار است چرا که ماهیت اجاره که امری موقتی است با انبار و نگهداری موقت کالا یکسان است. توجه به این نکته بسیار مهم است که سوله به چه منظوری اجاره می شود. از طرفی ویژگی های انبارها متناسب با نوع کالایی که قرار است در آن نگهداری شود، متفاوت خواهد بود. برای مشاهده آگهی خرید اجاره سوله اینجا کلیک کنید

البته از سوله ها برای کاربردهای دیگر نیز استفاده می شود. به عنوان مثال برای راه اندازی کارگاه تولیدی، معمولا به سوله نیاز است. بنابراین بدیهی است که نوع کاربرد سوله تعیین کننده فاکتورهای مهم در اجاره آن خواهد بود. اما تعدادی از فاکتورها نیز عمومی هستند و در اکثر انواع سوله ها باید رعایت شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این موارد بیشتر آشنا شوید.

◊ فاکتورهای مهم برای خرید یا اجاره سوله

▪ یکی از اصلی ترین معیارهای خرید و یا اجاره سوله، امنیت آن است.

باید به دلیل پرداخت هزینه کمتر، در هر مکانی نسبت به اجاره یا خرید سوله اقدام کرد و امنیت را فدای هزینه کمتر کرد. در ایران معمولا شهرک های صنعتی بهترین مکان برای این منظور هستند؛ چرا که معمولا از لحاظ فاصله تا مراکز شهری، فاصله معقولی داشته و با توجه به تجمع مراکز صنعتی و کارگاهی در آن ها موقعیت مناسبی برای تولید کنندگان و صنعتگران فراهم است. ضمنا با توجه به وجود سیستم نگهبانی و دوربین های امنیتی و کنترل ورود و خروج کالاها مخصوصا در حجم های زیاد از امنیت بالایی برخوردارند.

▪ توجه به امکانات انبارهای مشترک در اجاره بهای سوله

در برخی موارد می توان از انبارهای مشترک عمومی به منظور انبارهای کانتینری و یا لوازم خانگی استفاده کرد. این نوع انبارها و سوله ها معمولا از امنیت بالایی برخوردارند و از نظر فاکتورهای اقتصادی با توجه به اجاره بهای روزانه، مقرون به صرفه تر هستند. در این گونه سوله ها علاوه بر امنیت بالا، فاکتورهای مانند جابجایی و حمل و نقل ارزان و آسان نیز بسیار مهم و مورد توجه هستند. ضمنا با توجه به نوع کاربرد سوله باید به مسائلی مانند وجود سکوی بارگیری، اندازه دهانه سوله، ارتفاع سقف، نور پردازی، وضعیت جریان و تهویه هوا، تعداد پنجره ها به منظور کنترل میزان نور ورودی و سرما و گرما، امکان تعبیه افزونه هایی در سوله و دیگر مسائل مرتبط با کاربرد سوله توجه کرد. تمامی این موارد در اجاره بهای سالن ها تاثیرگذار خواهند بود.

▪ توجه به امکانات جانبی جرثقیل سقفی و یا امکانات رفاهی

نظیر آب، برق، گاز و تلفن در رهن سوله

برخی فاکتورهای دیگر که در هنگام اجاره سوله باید به آنها توجه کرد، امکاناتی نظیر آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و غیره است که با توجه به کاربرد سوله از درجه اهمیت متفاوتی برخوردار هستند.

همان گونه که در بالا اشاره کردیم کالاهای متفاوت، نیازهای مختلفی دارند و در نتیجه انبارهای خاصی را برای نگهداری بهتر آنها باید اجاره کرد. به عنوان مثال انبار مصالح ساختمانی نظیر سیمان و گچ بسیار متفاوت از انبار مواد غذایی فاسد شدنی و یا انبار البسه و پوشاک است و هر کدام از این انبارها، نیازهای اساسی خود را دارند که در زمان اجاره این سالن هاباید به امکانات و پتانسیل های آن توجه شود.

تصویر یک سوله مدرن

برای روشن تر شدن مطلب یک نمونه از کاربردهای سوله را بررسی می کنیم.  برخی از سوله ها به عنوان انبارهای سردخانه ای مورد استفاده قرار می گیرند که این انبارها علاوه بر فاکتورهای اساسی ذکر شده در بالا باید فاکتورهای دیگری نیز داشته باشند که در اجاره آن ها بسیار موثر است.این انبارها باید بتوانند دما را تا 18 درجه سانتیگراد زیر صفر تحمل کنند؛ اگرچه برخی از سردخانه ها با درجه برودت 4 تا 7 درجه برای سبزیجات و میوه جات کاربرد دارند و مناسب هستند.نور در سوله هایی با کاربرد سردخانه ای بسیار مهم است به نحوی که باید از نور مستقیم خورشید جلوگیری شود. در اینگونه سوله ها عموما از لامپ های فلورسنت برای تنظیم نور مورد نیاز استفاده می شود.کف و سقف سوله های سردخانه ای باید قابل شستشو بوده و امکان ایزوله کردن آن و دفع حشرات و موجودات موذی به راحتی وجود داشته باشد. بدین منظور کف و دیواره و سقف سوله هایی با کاربرد سردخانه عموما با ورق گالوانیزه ضد زنگ پوشیده می شود. پالت ها و قفسه ها در این سوله ها باید از کف و دیواره ها فاصله 40 تا 50 سانتیمتری داشته باشند.این موارد و موارد متعدد دیگر در اجاره سوله بسیار مهم و تاثیر گذار هستند.

▪ توجه به ویژگی های کالا در اجاره سوله

علاوه بر خصوصیاتی که سوله ها باید داشته باشند، در هنگام تملک سوله باید به ویژگی های کالا نیز توجه شود. به عنوان مثال ویژگی ظاهری کالا مانند وزن، حجم، شکل هندسی و بسته بندی آن یا فله ای بودن کالا، روش حمل و نقل آن مانند استفاده از لیفتراک یا جرثقیل سقفی، نیاز به قفسه بندی برای نگهداری کالا، نیاز به ایزوله کردن کالا، تاثیرات شیمیایی و یا حساسیت بالای کالا و غیره نیز در انتخاب نوع سوله در هنگام اجاره آن بسیار مهم است.

▪ توجه به قابلیت طراحی سوله برای کاربری های خاص

در بسیاری موارد دیگر از سوله ها به عنوان کارگاه استفاده می شود که در این صورت نیز علاوه بر موارد امنیتی ذکر شده در بالا و امکانات اساسی اولیه مانند برق و گاز و آب و تلفن، باید سوله قابلیت طراحی جهت کارگاه مورد نظر را داشته باشد.

خاطر نشان می کنم که در کنار تمامی موارد بالا عرف محل به عنوان یک شاخص اصلی و اساسی در نرخ اجاره بها بسیار موثر و تاثیرگذار خواهد بود.

تصویر یک سوله با درب کرکره ای

توجه به این نکات به  ما در انتخاب سوله مناسب جهت کاربرد مورد نظر کمک می کند. وجود تمامی این امکانات و قابلیت ها در سوله ها و همچنین راه های ارتباطی مناسب، مساحت سوله، دوری و نزدیکی به اماکن تاثیرگذار بر نوع کارکرد سوله و بازار کالای انبار شده در سوله و دیگر مسائل مربوطه، سهم عمده ای در اجاره بهای سوله دارند.

در برخی موارد سوله را به عنوان انبار فصلی اجاره می کنند؛ بنابراین نوع اجاره به صورت روزانه محاسبه می شود. این نوع پرداخت اجاره بها به نفع مستاجر است. اما در مواردی که سوله به عنوان کارگاه مورد استفاده قرار می گیرد اجاره آن به صورت سالانه و یا چند ساله خواهد بود.در هر حال نوع اجاره و اجاره بهای سوله تابع عوامل متعددی است که تعامل بین موجر و مستاجر نکته اصلی قرارداد اجاره سوله خواهد بود. بدیهی است کاربردی بودن سوله و اجازه دخل و تصرف در شکل و چیدمان افزونه های داخلی سوله توسط موجر به مستاجر و یا امکان اجاره دادن بخشی از سوله توسط مستاجر به مستاجران دیگر و قابلیت تفکیک بخش هایی از سوله جهت کاربردهای متفاوت می تواند تاثیر به سزایی در اجاره بها و تعامل طرفین اجاره داشته باشد.