021-4762 0005 info@soole-saz.com

با رشد و پیشرفت تکنولوژی یکی از مهمترین مواردی که در شروع فعالیت در هر زمینه ای از جمله مرغداری در نظر گرفته می شود، قیمت تمام شده سوله، نوع امکانات و زمان لازم برای مهیا شدن زیر ساخت های مورد نیاز است. سوله ها با توجه به عملکرد مناسبی که در طی سالها از خود به نمایش گذاشته اند و همچنین استحکام و دوام آنها جایگاه ویژه خود را در بین فعالان تمامی حوزه ها مستحکم کرده اند. در مقاله پیشرو به تشریح ویژگی های فنی یک سوله مرغداری پرداخته می شود اما درصورتی که مایل به مطالعه درمورد هزینه های ساخت سوله مرغداری هستید اینجا کلیک کنید.!

امروزه برای نگهداری و پرورش جوجه ها و مرغ ها، مکانی بهتر از سوله ها نیست. صنعت مرغداری یکی از صنایع مهم و با ارزش در تولید مواد غذایی اکثر کشورها به خصوص ایران است که باید به انتخاب و طراحی سوله مناسب برای این منظور توجه داشت.البته قبل از هر چیز باید بدانید که از سوله مرغداری به چه منظوری می خواهید استفاده کنید. مثلا قرار است از آن برای نگهداری جوجه های یک روزه استفاده کنید یا برای نگهداری مرغ های تخم گذار؟انتخاب و تصمیم گیری در این مورد بسیار مهم است؛ چرا که در هر کدام از انواع کاربری ها نیاز به ایجاد شرایط مناسب و ویژه به منظور داشتن بهره وری بهتر و بیشتر وجود دارد.(کلیدواژه: ویژگی سوله های مرغداری)

◊ سوله های مرغداری با سایر سوله ها چه تفاوت هایی دارند؟

به طور کلی می توان گفت که سوله های مرغداری هم از لحاظ شکل، ارتفاع و نوع پوشش سقف و دیوارها و هم از لحاظ متریال مورد استفاده و سیستم های تهویه و مسائل بهداشتی در مقایسه با سایر سوله ها بسیار متفاوت هستند.از آنجا که در این نوع سوله ها موجودات زنده نگهداری می شوند، استانداردها و دستورالعمل های خاصی برای سازندگان سوله های مرغداری وجود دارد که ملزم به رعایت آنها خواهند بود.یکی از مهمترین موارد مسئله سیستم های تهویه هوا در سالن های مرغداری است. دمای سوله در تابستان ها و زمستان ها نباید یکسان باشد و این نکته ای است که در هنگام ساخت سوله باید در نظر گرفته شود تا در فصول مختلف دمای سوله در حد استاندارد و مطلوب باقی بماند.یکی دیگر از دلایل نصب سیستم های تهویه کاهش میزان رطوبت در داخل سوله است؛ چراکه رطوبت زیاد باعث شیوع بیماری های انگلی در بین جوجه ها می شود.به طور کلی سیستم های تهویه هوای سوله در مرغداری ها به دو دسته تقسیم می شوند: سیستم تهویه تونلی و سیستم تهویه حداقلی.(کلیدواژه: ویژگی سوله های مرغداری)

◊ آشنایی با ویژگی های

▪ ویژگی اصلی سوله های مرغداری که به آنها chichen shed نیز گفته می شود این است که باید دارای دهانه های بزرگ و ستون های کم باشند تا بتوان به راحتی ماشین آلات گرمایشی، سرمایشی و سیستم تهویه مطبوع را در سوله جاسازی کرد.(کلیدواژه:  تفاوت سوله های مرغداری)

▪ از دیگر ویژگی های سوله های مرغداری این است که نیاز چندانی به ارتفاع بلند ندارند و همین نکته به گرم شدن سریع تر محیط در فصل سرما کمک می کند.

▪ در ساخت سوله های مرغداری می توان بنا به درخواست کارفرما ظرفیت های مختلفی ایجاد کرد. همچنین می توان به جای یک قوس چندین قوس در آن تعبیه کرد و یا در برخی موارد بنا به نیاز کارفرما حوضچه هایی درون سوله کار گذاشته می شود که این نکته یکی از تفاوت های اساسی سوله های مرغداری با سایر سوله ها است.کاربرد حوضچه ها برای خنک کردن هوا در تابستان ها است. برای این منظور دور حوضچه ها را با فنس پوشانده و روی آن را با پوشال می پوشانند. سپس با کمک یک پمپ، آب به روی پوشال ها ریخته شده و سطح پوشال ها را مرطوب می کنند و در نهایت تبخیر آب منجر به خنک شدن محیط می شود.

▪ استفاده از سقف های قوسی در سوله های مرغداری یکی از نکاتی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دلیل این امر این است که تهویه چنین سوله هایی با کیفیت بسیار بالاتری انجام می شود و این نکته به پایین آمدن نرخ بیماری در ماکیان کمک شایانی خواهد کرد. (کلیدواژه:  تفاوت سوله های مرغداری)

▪ در طراحی و ساخت سوله های مرغداری باید به مسئله نظافت آن نیز توجه ویژه ای شود. برای تمیز کردن فضولات ماکیان می بایست کف از بتن ساخته شده باشد؛ چراکه اگر کف خاکی باشد امکان نظافت صحیح سالن وجود ندارد و ضمن ایجاد بوهای نامطبوع موجب شیوع بیماری در بین آنها نیز می شود.بنابراین برای رفع این مشکل می توان از کف های توری، کف چوبی و یا کف سیمانی استفاده کرد.

• مزیت اصلی استفاده از کف های توری به دلیل اینکه در فاصله یک متری تا کف اصلی نصب می شوند این است که فضولات جوجه ها به قسمت زیرین ریخته می شود و در نتیجه با جوجه ها و مرغ ها هیچ تماسی نخواهد داشت. اما متاسفانه به دلیل بالا بودن هزینه چنین ساختاری در کشورهایی مثل ایران کاربرد ندارند.

• از کف های چوبی بیشتر در مناطقی استفاده می شود که به دلیل فراوانی چوب هزینه ها پایین تر است. همان طور که می دانید چوب عایق حرارتی خوبی است و می تواند محیط را در دمای مناسب نگه دارد و تغییرات دمایی بالایی ندارد.مشکل عمده و اساسی کف های چوبی مربوط به نوع نظافت آن است. همچنین موریانه ها و یا انواع سوسک ها تمایل دارند که درون چوب ها لانه سازی کنند و این خود موجب به وجود آمدن مشکلاتی در زمینه بهداشت ماکیان خواهد بود.
• همان طور که در بالا اشاره کوتاهی کردیم بهترین روش و بهداشتی ترین راه برای کف سازی سوله های مرغداری استفاده از بتن و سیمان است.برای به دست آورن حداکثر مزیت ابتدا زیر سطح را حدودا 25 سانتی متر شن ریزی می کنند سپس یک لایه 10 سانتی متری سیمان بر روی آن ریخته شده و با لایه ای از قیر و گونی کف را عایق می کنند و در نهایت با یک لایه سیمانی با ضخامت 5 سانتی متر روی آن را می پوشانند. این روش کف سازی باعث می شود کف سالن بالاتر از سطح واقعی زمین قرار گیرد و همچنین رطوبت موجود را به پایین منتقل کند.

▪ برای ساخت دیوارهای سوله مرغداری از مصالح مختلفی می توان استفاده کرد. به عنوان نمونه آجر، بلوک، سیمان، چوب، بتن، ورق های فلزی و غیره.به طور معمول در قسمت بیرونی سوله مرغداری از بلوک های سیمانی استفاده می شود و روی آنها نیز با سیمان عایق بندی می کنند تا از نفوذ آب و باران به داخل سوله جلوگیری شود.لازم به یادآروی است که در ساخت سقف و دیوارهای داخلی باید از مصالحی استفاده شوند که قابلیت شستشو داشته باشند.

کلیک کنید و درباره “عوامل تاثیرگذار بر طراحی و ساخت سوله مرغداری” مطلب بخوانید

◊ ابعاد رایج سوله های مرغداری چقدر است؟

ابعاد تعریف شده دقیقی برای سوله های مرغداری نمی توان بیان کرد. این مورد بستگی مستقیم به تعداد ماکیان، نوع و حجم کار دارد.همچنین می توان با توجه به نوع دستگاه های مورد استفاده در سوله ابعاد بسیار متفاوت و متنوعی را در نظر گرفت.در یک نگاه کلی و عمومی می توان گفت که حداقل ارتفاع دیوارها در سوله مرغداری باید 2 متر و 70 سانتی متر و ارتفاع تاج سوله می بایست حداقل 3 متر باشد. از طرفی حداقل عرض مورد نیاز برای یک مرغداری کوچک 12 متر است.

در پایان خاطر نشان می کنیم که به دلیل حساسیت بالا در ساخت سوله های مرغداری نباید به دنبال استفاده از متریال بی کیفیت باشید. چراکه هر گونه اشتباهی که در ساخت سوله به وجود آید موجب ایجاد خسارت های زیادی می شود.ممکن است در ابتدا هزینه نسبتا بالایی (البته با توجه به ابعاد پروژه) به شما تحمیل شود؛ اما در نهایت سازه ای خواهید داشت که بیشترین طول عمر مفید را دارا بوده و هزینه های نگهداری و جانبی کمتری خواهد داشت.