021-4762 0005 info@soole-saz.com

روزانه صدها محصول توسط فرایند رول فرمینگ به بازار عرضه می شوند؛ اما متاسفانه اغلب افراد از این فرایند بسیار پرکاربرد اطلاعات کاملی ندارند.  رول فرمینگ تکنولوژی شکل دهی فلزات است که در تمامی صنایع از جمله صنعت سوله سازی کاربرد فراوانی دارد. برای درک ماهیت اصلی و روند کار رول فرمینگ و ارتباط آن با سوله سازی با ما همراه باشید (ساخت سوله سبک).

سوله های UBM یک نوع از سوله های فوق سبک ساخته شده به روش رول فرمینگ است برای مطالعه بیشتر در این مورد اینجا کلیک کنید

◊ رول فرمینگ به چه فرایندی اطلاق می شود؟ساخت سوله سبک

با یک تعریف ظاهرا ساده باید بگوییم رول فرمینگ یعنی شکل دادن ورق های فلزی در امتداد مستقیم و طولی و موازی خطوط خمش به وسیله چند جفت نورد؛ بدون تغییر در ضخامت ورق فلزی و در دمای اتاق.

اما باید بگوییم که این تعریف به طور صد در صد دقیق و کامل نیست. زیرا محصولاتی که از فرآیند رول فرمینگ تولید می شوند دارای انحنا بوده و زاویه ای تا 90 درجه نسبت به خطوط خمش دارند. ضمنا خطوط خمش همیشه موازی و مستقیم نیستند و بنا به محصول نهایی تغییر شکل می دهند. باید توجه داشت که ضخامت ورق پس از فرآیند رول فرمینگ عموما کاهش خواهد یافت و همچنین برای جلوگیری از ترک خوردگی می بایست فلز را قبل از شکل دهی حرارت داد و دمای آن را بالا برد. بنابراین رول فرمینگ را باید فرآیندی انعطاف پذیر دانست.

◊ رول فرمینگ به چند روش انجام می شود و ویژگی های هر کدام چیست؟

با توجه به موارد گفته شده در بالا باید خاطر نشان کرد فرآیند رول فرمینگ که طی آن ورق های فولادی مانند ورق های گالوانیزه، استیل و یا ورق های سرد به اشکال گوناگون نظیر انواع پروفیل و یا لوله تبدیل می شوند را می توان به دو دسته اصلی سرد و گرم تقسیم بندی نمود.

◊ رول فرمینگ ورق به روش سرد چگونه است؟ساخت سوله سبک

این روش که همان نورد سرد می باشد عموما برای ورق هایی کاربرد دارد که ضخامت کمی داشته باشند؛ مانند ورق های آلومینیوم و ورق های استیل با درصد کربن پایین و برخی ورق های آلیاژی دیگر. 

روش نورد سرد با توجه به اینکه قابلیت فرم دهی ورق را به اشکال مختلف دارا می باشد و برای اجرای آن نیاز به افزایش زیاد دمای ورق نیست از پر طرفدارترین و پر کاربردترین روش های فرم دادن به ورق ها محسوب می شود. روش نورد سرد در مقایسه با روش های سنتی فرم دادن ورق که پرس کردن و یا خم کردن ورق بوده است از سرعت بسیار بالاتر و کیفیت برتری برخوردار است. بدیهی است هر چقدر کیفیت ورق مصرفی و ابزارهای مورد استفاده نورد سرد از کیفیت بهتری برخوردار باشند نتیجه نهایی و محصول تولید شده بهتری به بازار عرضه خواهد شد و راندمان کار بالاتر خواهد بود.ساخت سوله سبک

 

◊ رول فرمینگ ورق به روش گرم چیست؟ 

در این روش که به نورد گرم نیز معروف است ورق های با ضخامت بالا مثل ورق فولادی تحت فرآیند تغییر شکل قرار می گیرند. در این  روش دمای ورق فولادی را به حد معینی بالا می برند تا فرآیند فرم دادن به آن قابل انجام باشد. در روش نورد گرم محصولات خاصی مانند تیر آهن، نبشی و محصولات مشابه آن ها تولید می شوند. حساسیت این روش به تغییرات دما بسیار زیاد بوده به نحوی که ممکن است تغییر ناگهانی دما موجب از بین رفتن محصول نهایی گردد.

◊ انواع قالب ها و دستگاه های نورد رول فرمینگ کدام است؟

دستگاه های نورد که رکن اصلی سیستم رول فرمینگ به حساب می آیند و با وارد کردن نیرو به غلطک ها موجب شکل دادن ورق های فلزی می شوند، در مدل های مختلفی وجود دارند. به عنوان مثال دستگاه های نورد معلق، دو طبقه، صفحه ای و یا ترکیبی که از معروف ترین سیستم های نورد در فرآیند رول فرمینگ می باشند. همچنین در فرآیند رول فرمینگ، ورق در قالب های مختلفی ایجاد و تولید نهایی می شود. به عنوان مثال می توان از ورق های شیروانی، ورق های ذوزنقه ای، ورق های طرح سفال، ورق های طرح پروفیل و یا طرح دیواری نام برد.

◊ محبوب ترین ورق در فرایند رول فرمینگ کدام است؟

محبوب ترین ورق در فرآیند رول فرمینگ ورق گالوانیزه است. زیرا این ورق به دلیل انعطاف پذیری بالا و ضد زنگ بودن (به دلیل کاور شدن با لایه روی)، محصولات با کیفیت بالایی تهیه می کند که هم از نظر زیبایی و هم از نظر مقاومت بالا بسیار طرفدار دارد.

◊ خصوصیات بارز رول فرمینگ کدام است؟

با توجه به تمام مواردی که در بالا گفته شد می توان مزایای روش رول فرمینگ نسبت به روش سنتی تغییر فرم دادن ورق های فلزی را در سرعت بسیار بالا و عدم نیاز به نیروی انسانی زیاد دانست. این سرعت به حدی بالاست که در نورد محصولی مانند نبشی که عموما از نورد گرم استفاده می شود، می توان سرعت تولید را تا 60 متر در دقیقه در نظر گرفت. نکته دیگر در مزایای روش رول فرمینگ نسبت به روش های پرس و خم کاری سنتی، کیفیت غیر قابل مقایسه محصول نهایی در این روش است. بنابراین همزمانی سرعت عمل و کیفیت از خصوصیات بارز رول فرمینگ می باشد.

◊ کاربرد و نقش رول فرمینگ در سوله سازی چیست؟

با توجه به اینکه در سوله ها از مقاطع مختلف فلزی و انواع قطعات و صفحات با اشکال و طرح های متفاوت استفاده می شود و هماهنگی و همسان بودن این ساختارها با یکدیگر موجب بالا رفتن کیفیت نهایی سازه سوله می گردد؛ لذا استفاده از محصولات و قطعاتی که به وسیله فرآیند رول فرمینگ، شکل گرفته باشند در ساختار سوله بسیار حیاتی و مهم هستند. همان گونه که از مطالب بالا استنباط می شود مزیت دستگاه های رول فرمینگ تولید انواع مقاطع U شکل و همچنین پانچ های هم شکل، تولید پروفیل های بلند و باریک، تولید مقاطع پیچیده و خاص و تولید با تیراژ و حجم بالا می باشد که تمامی این مزایا، در ساخت سازه های بزرگ مانند سوله بسیار کارآمد هستند. البته لازم به ذکر است که استفاده از روش رول فرمینگ در ورق های پلاستیکی هم کاربرد دارد که در این نمونه از کاربرد فرآیند رول فرمینگ باید به استانداردهای خاص ورق های پلاستیکی توجه نمود.

◊ هیدروفرمینگ چیست و آیا با روش رول فرمینگ یکسان است؟

فرم دادن ورق های فولادی را می توان با استفاده از دستگاه های فرمینگ خاصی که با کمک یک سیال فشار لازم را بر ورق فولادی اعمال می نمایند نیز انجام داد که به این روش هیدرو فرمینگ می گویند. این روش نیز علیرغم شباهت های بسیار زیاد با رول فرمینگ نورد سرد و گرم دارای تفاوت هایی در مهندسی دستگاه فرمینگ می باشد.

◊ کار دستگاه صاف کننده در خط تولید رول فرمینگ چیست؟

در نهایت پس از ایجاد تغییر شکل مورد نیاز در ورق فلزی و در انتهای خط تولید با یک مشکل روبرو خواهیم شد و آن هم انحنا و اعوجاج هایی است که بر اثر اعمال فشار بر روی ورق های فلزی ایجاد گردیده و ظاهر محصول را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. برای رفع این عیب از دستگاهی به نام صاف کننده در انتهای خط تولید استفاده می شود. این دستگاه تمامی تغییرات اینچنینی که بر اثر تنش های متفاوت بر روی محصول ایجاد شده را از بین می برد و محصول نهایی با کیفیت بالایی روانه بازار می شود.

برای مطالعه درمورد انواع سوله های سبک اینجا کلیک کنید